با برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی همزمان با سراسر کشور، دانش آموزان گیلانی در مقاطع چهارم، پنجم، ششم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه با شور و هیجان با حضور پای صندوق های اخذ رای، به هم کلاسی های منتخب خود رای دادند.

نامزدهای شوراهای دانش آموزی چند روز قبل از برگزاری انتخابات نسبت به شناساندن خود به دانش آموزان مدرسه شان و جلب اعتماد آنها تلاش کردند، انتخابات شوراهای دانش آموزی نمونه کوچکی از انتخابات در سطح گسترده در جامعه است، دانش آموزان در این انتخابات مسوولیت پذیری و نحوه رقابت سالم را در بین همسالان خود می آموزند تا در آینده بتوانند در محافل بزرگ تری نقش آفرینی کنند. 

انتخابات دانش‌ آموزی در آبان ماه هر سال برگزار می شود، اعضای شوراهای دانش آموزی با توجه به جمعیت دانش آموزان ۵ تا ۱۱ نفر متغییر است، بنا بر قانون انتخابات شورای دانش آموزی مدارس ابتدایی با جمعیت تا ۱۰۰ دانش آموز پنج عضو برگزیده، مدارس با جمعیت ۱۰۱ تا ۱۵۰ دانش آموز هفت عضو شورا و مدارس با جمعیت بیش از ۱۵۰ نفر نیز می توانند ۹ نماینده در شورا داشته باشند، برای مدارس متوسطه اول و دوم با جمعیت تا ۲۵۰ نفر پنج عضو در شورا، مدارس با جمعیت ۳۵۰ نفر هفت عضو در شورا ، مدارس با جمعیت تا ۵۵۰ نفر ۹ عضو و بیش از آن نیز ۱۱ عضو در شورای دانش آموزی خواهند داشت، ضمن این که در تمامی مقاطع و در تمامی شورا ها دو عضو به عنوان علی‌البدل نیز انتخاب خواهند شد.

اعضاء شوراهای دانش آموزی مدارس می‌توانند بعد از انتخابات سه مرحله ای در مجلس دانش آموزی حضور داشته باشند.

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش گیلان روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی در مدرسه دخترانه فرزانگان ناحیه دو رشت به خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در بیست و دومین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی،  ۳۳۰ هزار دانش آموز در این استان واجد شرایط برای شرکت در این انتخابات بودند.

جمیل غریب عباسی بیان داشت: با برگزاری این انتخابات، ۲۳ هزار دانش آموز در استان گیلان عضو شوراهای دانش آموزی می شوند، که نتایح انتخابات از سوی مسئولان واحدهای آموزشی به دانش آموزان اعلام می شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی مدارس ، شورای دانش آموزی به منظور مشارکت دانش آموزان در امور مربوط به مسایل آموزشی، پرورشی، انضباطی، ورزشی و فوق برنامه، ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم دوسویه بین دانش اموزان و اولیای مدرسه، ارج گذاشتن به شخصیت و کرامت آنها و تقویت اعتماد به نفس و خود باوری و مسئولیت پذیری و مشارکت جویی در دانش آموزان تشکیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: تحکیم و تعمیق ارزش های دینی و اخلاقی، تمرین مسئولیت پذیری و تقویت روحیه نقادی و نقدپذیری ، تسهیل در اجرای برنامه های آموزش و پرورش در مدارس، تکریم عملی شخصیت دانش آموزان، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس از جمله اهداف برگزاری این انتخابات است. 

وی اظهار داشت: توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آئین نامه اجرایی مدارس، ایجاد زمینه مناسب به منظور آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه و تسهیل در حسن اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسوولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه از دیگر اهداف تعریف شده برای شوراهای دانش آموزی است.

حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز در افزون بر پنج هزار با ۲۰ هزار کلاس درس در شهرستان های مختلف گیلان مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.