مسعود الماسی  روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پرورش راتون و کشت دوم محصولات زراعی را یکی از راه های افزایش درآمد کشاورزان دانست و افزود: کشاورزان ۲۰۰ هزار هکتار راتون در شالیزارهای خود  پرورش می دهند.

وی سطح کشت سایر محصولات بعد از برداشت برنج  در استان را ۴۰ هزار هکتار عنوان و  خاطرنشان کرد: کشاورزان علاوه بر پرورش راتون با کشت محصولاتی همچون سبزیجات برگی و غده ای، شبدر، گندم،جو،حبوبات و کلزاو در سال های اخیر گیاهان علوفه ای نظیر تریتیکاله ، خلر و ماشک ضمن افزایش بهره وری زمین موجب افزایش درآمد خود را فراهم کرده و توانسته اند بخشی از  علوفه دام های استان را نیز تامین کنند.

به گزارش ایرنا،استان گیلان دارای حدود۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزاری است که بخش قابل توجهی از آن پس از برداشت برنج در نیمه دوم سال بدون استفاده رها می شود

 در نیمه دوم سال ، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا  کارهای کشاورزی شان تمام شده است که با کشت دوم شالیزارها در آمد خوبی نصیبشان می شود که می تواند هزینه های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند، در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده ، حدود هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می شود. از طرفی شالیکاران با افزایش تولید محصولات زراعی در کشت دوم ، نه تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند و درآمد خانوار را افزایش می دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می شوند.

حدود ۱۹۰ هزار هکتار معادل ۸۰ درصد شالیزارهای گیلان، ظرفیت پرورش راتون و کشت دوم محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال را دارد.

با استفاده از ظرفیت کشت دوم در شالیزارهای گیلان بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول به ارزش حدود یک هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان تولید خواهد شد واز بیکاری فصلی حدود ۳۰۰ هزار شالیکار  نیز در نیمه دوم سال جلوگیری می‌شود.

کشاورزان گیلانی برداشت محصولات کشت دوم را برحسب نوع کشت، به تدریج از مهرماه آغاز می‌کنند و اردیبهشت سال آینده به پایان می‌رسانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.