علی درجانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به نخستین مرحله اجرای توافق‌نامه اتحادیه شالیکوبان و بسیج مهندسان کشاورزی در رشت اظهار داشت: بخش کشاورزی، بخشی فعال و پیشگام در استان گیلان بوده و طرح‌های زیادی نیز در این بخش به مرحله افتتاح رسیده است.
وی با بیان اینکه حدود چهار هزار خانوار از مزایای طرح‌های افتتاح شده در استان بهره‌مند می‌شوند، افزود: گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوای مناسب از جایگاه مهمی در عرصه تولیدات کشاورزی برخوردار است.
درجانی با اشاره به اینکه گیلان و مازندران به عنوان دو استان اصلی تولید برنج در کشور شناخته شده اند ادامه داد: انجام اقدامات و حمایت‌های مرتبط در راستای توسعه بیشتر سطح برنج در استان‌های شمالی موجب افزایش کشت و درآمد در این بخش می شود.
وی با بیان اینکه حدود دو میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود، تصریح کرد: استان از ظرفیت و پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است ولی برخی از اراضی کشاورزی در معرض خطر هستند که باید سعی کنیم این حوزه و اراضی ملی را حفظ کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی استان‌های شمالی به نوعی امنیت غذایی کشور را فراهم می‌کنند، افزود: از ماشین‌آلات کشاورزی، مراکز تحقیقاتی و بین‌المللی در این بخش و ارتقاء سطح دانش کشاورزی در گیلان برخورداریم.
درجانی با بیان اینکه محققان بخش کشاورزی باید به کشاورزان و دیگر افراد در حوزه کشاورزی کمک‌های اساسی کنند، افزود: ما در حوزه شالیکوبی و تولید برنج باید موضوع استانداردسازی را پیاده کرده و برخی کارخانجات شالیکوبی نیز بازنگری و اصلاح شوند.
درجانی گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های محلی و اتحادیه‌ شالیکوبان استفاده شود و با استفاده از این ظرفیت‌ها، سیستم چرخه‌ اننقال دانش به مزارع کشاورزی فعال‌تر شود چراکه ما از 300 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی برخورداریم و از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز باید استفاده شود‌‌‌‌.
بر اساس آخرین آمار 410 شالیکوبی در گیلان فعال است.
سالانه یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان برداشت می شود. گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
2007/7296/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.