مطالعه کشورهای پیشرو اقتصادی جهان بیانگر آنست که بدون توسعه صنعتی و اتکای اقتصاد بر صنعت، نمی‌توان انتظار حل مصائب اقتصادی همچون بیکاری را داشت

 اولین جرقه‌های صنعت در ایران را باید همزمان با گسترش صنایع ماشینی جست‌وجو کرد. اولین کارخانه‌ای که در ایران تولید امروزین را داشت، یک کارخانه ریسمان‌ریسی نزدیک تهران در تاریخ ۱۲۷۵ هجری شمسی ثبت شده است.صنعت در کشور همواره با فراز و نشیب هایی همراه بوده  که با وجود تاکیدات دولت ها بر وابستگی کشور به  اقتصاد غیر نفتی ، همواره اقتصاد کشور وابسته به نفت بوده است  .

امروز کشور در جنگ اقتصادیست و اهتمام دولتمردان بر افزایش صادرات غیر نفتی و بویژه صنایع تبدیلی برای ارزش افزوده بیشتر محصولات و کالاها ؛ در همین ارتباط  وزیر صنعت معدن و تجارت  پنجشنبه  شب  در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی گیلان در  رشت  نهضت ساخت تولید داخل را  یکی از محورهای برنامه های امسال عنوان و  اظهار کرد:   تا سال ۱۴۰۰ جایگزینی و داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلاری انواع کالاهای وارداتی برنامه ریزی شده و  طی همین چند ماه گذشته و از زمان آغاز برنامه بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار از اهداف این نهضت تحقق پیدا کرده است.

رضا رحمانی خاطرنشان کرد: ساخت داخل مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری، جزو برنامه‌های محوری دولت و در عمل وزارت صنعت و معدن تجارت پرچمدار این مهم برای تحقق در همه بخش های تولیدی کشور است.

وی تصریح کرد: به هر میزان موفق شویم تولیدات کشور را بومی‌سازی کنیم در تامین اشتغال پایدار برای جوانان خود موفق عمل کرده ایم و در همین راستا نهضت ساخت داخل نیازمند یک باور عمومی و حمایت اساسی مردم است و قطعاً با دستورالعمل و بخشنامه نمی‌توان این هدف را به سرانجام رساند بلکه  باید با همت و اراده عمومی و همه عوامل موثر در حوزه تولید به این رویکرد اساسی کمک  کنند.

رحمانی با بیان اینکه یکی از راه‌هایی که پیگیر آن هستیم کاهش قیمت فرآیند تولید است، اظهار داشت:  در همین راستا طی سه ماه اخیر روند قیمت ها کاهشی بوده است .

در همین رابطه در حال حاضر نیز  نمایشگاهی از قطعات خودرو از  تعدادی از استان های کشور در گیلان در حال برگزاریست که  رویکرد تولید کنندگان  شرکت کننده در این نمایشگاه؛ ساخت تولیداتیست که در گذشته وارد کشور می شده اما اکنون  در داخل تولید می شود و برخی  تولید کنندگان پا را فراتر گذاشته  که علاوه بر تامین نیاز داخل ، صادرات نیز دارند.

برای  گفت وگو با تولید کنندگان  حاضر در این نمایشگاه ، چهار کیلومتر را  از رشت به سمت  تهران پیمودیم،  اما گویا  مدیران شرکت های تولیدی رغبتی به حضور در فضای نمایشگاهی که  غرفه داران از خلوتی آن گلایه داشتند ، نداشتند  و مدیران فروش و بخش بازرگانی خود را در غرفه ها فعال کرده بودند.

یکی از غرفه  داران  حاضر در نمایشگاه  از شرکت نیکو پخش به خبرنگار ایرناگفت:  در این شرکت قطعات تخصصی خودروهای گروه رنو از جمله ال ۹۰ ، ساندرو ، استروی و مگان تولید می شود.

سید جواد زرندی با بیان اینکه  بسیاری از قطعات تولید شده  در کشور به لحاظ کیفیت با مشابه خارجی برابری می کند و استاندارد ها را رعایت می کنند افزود: البته در برخی موارد نیز برخی تولیدات کیفیت لازم را ندارند و یا  هنوز تکنولوژی آن در کشور وجود ندارد و  برای تامین مواد اولیه نیازمند خارج هستیم .

وی یکی از مشکلات کنونی تولید کنندگان را دشواری تامین مواد اولیه  و دیر رسیدن آن بدست تولید کننده بدیل تحریم ها عنوان و بیان کرد: متاسفانه علاوه  بر اینکه تحریم ها بر موضوع نبود مواد اولیه  تاثیر گذاشته؛  وقتی وارد کنندگان،  مواد اولیه با کیفیت را با مشکلات بسیار و   دور زدن تحریم ها ، به مرزها و گمرک کشور می رسانند، گمرک آن ها را ترخیص نمی کند.

 وی اضافه کرد: برخی از کالاها بایستی در شرایطی خاص نگهداری شوند که عدم ترخیص به موقع کالا توسط گمرک موجب  کاهش کیفیت آنها و گاهی عدم کارآیی و بی خاصیت شدن آن ها می شود؛ از اینرو ، انتظار داریم که متولیان داخلی امور را برای تولید کنندگان  و رونق اقتصاد کشور تسهیل کنند تا تولید کننده بتواند از مواد اولیه مرغوب  استفاده کند.

 زرندی متذکر شد: البته بایستی همواره در کنار تولیدات  داخل ، واردات از کشورهای دیگر نیز آزاد باشد تا بنگیزه رقابت و کیفیت بهتر کالا و استفاده از تکنولوژی و طراحی های جدید وجود داشته باشد  و اقتصاد کشورهای پیشرفته نیز  با واردات آزاد می چرخد.

یکی دیگر از تولید کنندگان شرکت کننده در این نمایشگاه که تمایلی به درج نامش در  این گزارش نداشت  و قطعاتی از خودرو مربوط به لاستیک را تولید می کرد، قدمت شرکت  تولیدی قطعات خودرو سازی در گیلان را حدود ۷۰ سال دانست و گفت: با تولید کف پوش های  خودرو شروع کردیم و اکنون قطعات جلو بندی تولید می کنیم و چهار مجموعه تولیدی   با بیش از یک هزار نیروی کار داریم.

وی افزود: در دو سال اخیر موفق شدیم که ۴۰ قطعه تولید داخل را جایگزین قطعات خارجی کنیم و اگر مساعدت های لازم از سوی دولت انجام شود، اهتمام داریم تا قطعات بسیار دیگری را نیز جایگزین و در  جهت  قطع  کامل وابستگی مان  به خارج گام های موثری برداریم.

وی نبود نقدینگی را یکی از مشکلات واحدهای تولیدی در شرایط کنونی عنوان و بیان کرد: بخشی از دشواری های ناشی از تحریم ها را با پشتکار و تلاش شبانه روزی  پشت سر گذراندیم و اکنون انتظار داریم دولتمردان نیز به  وعده هایشان عمل  و واحدهای تولیدی را  برای تامین نقدینگی شان یاری کنند.

 مدیر فروش شرکت مفصل سازان که از استان آذربایجان شرقی  در این نمایشگاه شرکت کرده بود، نیز برپایی این نمایشگاه ها را در جهت معرفی تولیدات جدید واحد تولیدی ، جذب مشتریان جدید ،  ارتباط بی واسطه با مصرف کنندگان و استفاده از نظرات مصرف کنندگان و رفع عیوب احتمالی محصولات برای جلب رضایت بیشتر مشتریان  موثر دانست.

بهمن حیدریان  با بیان اینکه سالانه  تولید ۱۲۰ هزار قطعه  خودرو  را در این واحد تولیدی داریم، افزود:  امصمم هستیم تا قطعاتی که در کشور نداریم و از خارج وارد می کنیم  را  تولید  کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ،  تولیدات مان را  علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای عراق، پاکستان و آذربایجان صادر می کنیم.

وی قطعات تولید شده این شرکت را برای خودروهای ام وی ام، جک، لیفان و خانواده کیا  و هیوندا عنوان و تصریح کرد: قطعات بومی سازی شده یک ششم قیمت های قطعات خارجیست که این امر علاوه بر عدم خروج ارز از کشور ، موجب ارز آوری نیز می شود .

حیدریان   تعداد انواع قطعات تولید شده این شرکت را ۱۵۷ نوع قطعه در زمینه لوازم مصرفی خودرو، جلو بندی و سیم تعلیق ذکر کرد و گفت: سالانه ۲۰ درصد به تولیدات مان می افزاییم؛  ضمن اینکه میانگین سنی این کارخانه ۲۸ سال است که جوان ترین رده سنی کارخانه داران را در اذربایجان شرقی داریم.

مدیر فروش شرکت کاسپین کارمن منطقه آزاد انزلی  نیز گفت:  این شرکت تولیدی دستگاه عیب یاب خودرو ( دیاگ) تولید می کند که بخشی از تولیدات داخلی و بخشی صادراتیست .

محسن طاهری افزود: طی ۱۸ماه ، ۵۰۰ دستگاه دیاگ خودرو به ارزش ۲۵۰هزار دلار از  این شرکت در منطقه آزاد انزلی به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: این دیاگ‌ها به سفارش کشورهای دیگر در منطقه آزاد انزلی تولید می‌شود که در همین راستا، ۵۰۰دستگاه دیاگ به کشورهای اروپایی، چین، کره جنوبی و هندوستان صادر شده است.
به گفته طاهری؛ این شرکت تولید دیاگ یک شرکت ایرانی – کره‌ای است که از سال۹۶ فعالیت خود را در سازمان منطقه آزاد انزلی آغاز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: وقتی کالایی در داخل کشور تولید می شود، هزینه هایی همچون حمل و نقل و گمرک نداریم و قیمت تمام شده تولید کاهش می یابد  و  در نهایت منجر به کاهش قیمت برای مصرف کنندگان می شود .

طاهری به دشواری  انتقال و جا به جایی پول در زمان تحریم ها اشاره و بیان کرد: امیدواریم که این موضوع با چاره اندیشی و تدبیر نیز در کشور  برطرف شود.

مدیر فروش روابط عمومی شرکت تولیدی قطعات جلو بندی خودرو ایران – لاهیجان نیز گفت: بیش از ۳۰ سال  از تاسیس این شرکت می گذرد  و در حال حاضر تولید قطعات خودروهای سواری  داخلی همچون وانت آریسان و پراید را داریم.

محمدعلی حاتم با اشاره به اینکه ۶۰ نوع از انواع قطعات خودرو در این شرکت  تولید می شود،  افزود:  ما نخستین سیبک ساز در ایران  هستیم.

وی گفت: در حال حاضر بدلیل  کمبود مواد اولیه قیمت ها ثبات ندارد؛ ضمن اینکه تامین مواد اولیه مشکل است  که این امر هزینه تولید را بالا می برد و موجب  افزایش  قیمت کالاها می شود .

 وی واردات خودرو در  کنار تولیدات داخلی را جهت رونق بیشتر قطعه سازی در کشور دانست و تصریح کرد: وقتی واردات خودروها را داشته باشیم ضمن رقابت بین تولید کنندگان  انگیزه ای نیز برای ساخت قطعات آن ها در کشور می شود که البته بانک ها نیز با همکاری بیشتر با تولید کنندگان می توانند نقش موثری در جهت رونق تولید داشته باشند.

به گزارش ایرنا، کاهش هزینه های فرایند تولید و برنامه هایی برای تحقق  آن همچون نهضت ساخت تولید داخل و  حتی صادرات می تواند  نه تنها موجب اشتغالزایی و کاهش بیکاری و در امدزایی و ارز آوری برای کشور باشد ، بلکه زمینه کاهش قیمت ها در کالاها و رسیدن آن ها به دست مصرف کننده را بدنبال خواهد داشت؛ ضمن اینکه برگزاری  اینچنین نمایشگاه هایی می تواند در  معرفی تولیدات داخل  به مصرف کنندگان در جهت تحقق نهضت ساخت داخل و جلوگیری از خام فروشی در کشور  نقش موثری ایفا کند.

هفتمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و صنایع وابسته در استان ، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گیلان نهم مهرماه  در رشت گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۷۰ واحد تولیدی و بازرگانی  از استان های  تهران ، گیلان ، خراسان رضوی، مازندران ، اصفهان ، فارس ، کرج و آذربایجان شرکت کرده اند که لوازم یدکی خودرو و تجهیزات  تعمیرگاهی  درمعرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

این نمایشگاه  تا امروز (سیزدهم  مهرماه جاری)  در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان در جاده رشت به تهران  دایر است.

۷۲۹۶ /6030

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.