حمزه عشوری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت روز شنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت ؛ در اجرای طرح مستمر پایش رودخانه سفیدرود ، ماموران یگان حفاظت سرمحیط بانی سراوان و دوستلات برنامه گشت مشترک یک روزه ای را اجرا کردند.

وی اضافه کرد: به جهت جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و غیر اصولی از رودخانه سفیدرود و حاشیه آن و ایجاد کندکاوها و تغییر کاربری، زمین های مجاور این مناطق بطور مستمر تحت کنترل و پایش بوده و متخلفان با شدت و حدت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند .
وی افزود: به جهت گستردگی و طولانی بودن مسیر رودخانه سفیدرود و طی هماهنگی های لازم بین ادارات شهرستان های رشت و سیاهکل ، گشت مشترکی بین ماموران یگان حفاظت شهرستان های رشت و سیاهکل انجام شد تا مناطق بیشتری از مسیر و حاشیه رودخانه مورد پایش قرار بگیرند .
به گفته عشوری؛ در این ماموریت مشترک در محدوده قاضیان ماموران به چند نفر متخلف حین برداشت شن و ماسه برخورد کردند که با واکنش بموقع ، ادوات جرم آنان شامل یک دستگاه کمپرسی و یک دستگاه بیل مکانیکی توقیف و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت در خاتمه عنوان کرد: گشت های مشترک دوره ای به منظور حفاظت هرچه بیشتر و بهتر از وضعیت اکولوژیکی و مورفولوژیکی رودخانه بوده و از هرگونه دخل و تصرف و تخریب محیط زیست و زیستگاه جانوران و آبزیان ممانعت بعمل می آید.

سفیدرود دومین رود بلند ایران است و  با ۷۶۵ کیلومتر طولانی ترین و پر آب ترین رود استان گیلان محسوب می شود.سر چشمه اصلی آن کوه چهل چشمه کردستان است. طبق بررسی های انجام شده در طرح جامع شیلاتی در ناحیه دهانه رودخانه سفیدرود تا سد سفیدرود و سر شاخه های قزل اوزن و شاهرود، ۴۵ گونه و زیرگونه ماهی متعلق به ۳۶ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده که در بین ماهی های مهاجر عمده ترین آنها عبارتند از اوزون برون، تاس ماهی، ماهی سفید، کپور معمولی، سس ماهی، لای ماهی، اسبله، سفید کولی، شاه کولی، سیاه کولی و البته ماهی های خانواده کپور بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند.
رودخانه سفیدرود از لحاظ مهاجرت و زاد و ولد آبزیان بخصوص گونه های ماهیان خاویاری و گونه های ماهیان استخوانی از رودخانه های منحصربه فرد در حوزه جنوبی دریای خزر است.
۷۲۹۴/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.