امیر عبدوس روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در روزهای گذشته آتش‌سوزی در منطقه چاشم در شمال شهرستان مهدیشهر و منطقه خوش ییلاق با حضور به موقع محیط‌بانان محیط زیست استان سمنان مهار شد.

وی خاطر نشان کرد: عامل انسانی مهم‌ترین رکن در تخریب عرصه‌های ملی و آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی است و در سال‌های گذشته به دلیل بی‌احتیاطی انسان‌ها، هزاران هکتار از منابع‌طبیعی و مناطق حفاظت‌شده کشور در آتش سوخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: امکانات و تجهیزات این اداره کل برای مهار آتش مطلوب است و تمامی محیط‌بانان در فصل تابستان با توجه به احتمال آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده استان در آماده باش به سر می برنند.

عبدوس تصریح کرد: حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده در فصل تابستان احتمال آتش‌سوزی در منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌های استان سمنان را افزایش می دهد که با نصب علایم هشدار برای روشن نکردن آتش به منظور فرهنگ سازی در این بخش اقدام هایی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پوشش گیاهی در عرصه‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده استان سمنان قابل توجه است و گردشگران باید از هر گونه برافروختن آتش در این مناطق خودداری کنند.

در مناطق حفاظت شده توران، پرور و پارک ملی کویر  ۱۱۰ گونه پستاندار مربوط به ۲۰ خانواده از ۱۰ راسته زندگی می‌کنند، وجود هفت راسته از ۱۰ راسته پستاندار خشکی‌زی و حدود یک سوم گونه‌های پستاندار موجود کشور در این منطقه، جایگاه ویژه ای به این مناطق بخشیده است.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور را شامل می شود و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه‌های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می‌کنند.

۷۳۳۹/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.