فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان به آمار پستانداران شکار شده اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک راس قوچ در منطقه انگوران ماهنشان، یک راس بز و ۲ راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم،  ۲ راس آهوی نر دشت سهرین در منطقه شکار ممنوع سرخ آباد واقع در شهرستانهای زنجان و طارم و ۲ سر خرگوش، توسط شکارچیان غیرمجاز شکار شدند.

اسماعیل قلی زاده، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزایش مبلغ جرایم مربوط به شکار را اقدامی تاثیرگذار در کاهش صید و شکار حیات وحش ذکر کرد و افزود: قبل اصلاح مصوبه ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست در خصوص خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفان، جریمه شکار هر راس آهو، قوچ و میش و کل و بز  مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بود که اکنون با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۲۰۰ میلیون ریال رسیده اما هنوز برای اجرا، به استان ها ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: در چهار ماهه اخیر، ۲۳ قطعه ماهی صید شد و شکار پرندگان ۱۰ قطعه (۵ کبک و ۵ گنجشک)، زنده گیری پرندگان ۲۲ قطعه (۱۹ قطعه سهره طلایی، یک قطعه بالابان و ۲ قطعه کبک)، شروع به شکار هشت مورد، سلاح مجاز کشف شده ۱۲ قبضه ته پر، سلاح مجاز ۲ قبضه ته پر، سلاح جنگی یک قبضه برنو و ادوات نیز ۱۰۴ فقره و آلودگی محیط زیست نیز سه مورد، بود.

قلی زاده، مجموع تخلفات صورت گرفته در طی این مدت را ۵۴ مورد،  تعداد متخلفین دستگیر شده را ۷۰ نفر و تعداد وقوع آتش سوزی را نیز ۱۳ مورد اعلام کرد و افزود: بیش از ۱۱۵ هکتار مرتع در منطقه حفاظت شده در شهرستان ماهنشان و  ۱۱ هکتار نیز در منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع در شهرستان های زنجان و طارم، در چهار ماه نخست امسال طعمه حریق شد.   

وی با تاکید براینکه محیط بانان زنجان با دقت هرچه تمام و به صورت شبانه روز، مناطق تحت مدیریت به ویژه حفاظت شده و شکار ممنوع این استان را رصد و پایش می کنند اما با این وجود برخی شکارچیان سودجو و فرصت طلب از دید حافظان حیات وحش پنهان مانده و دست به شکار وحوش می زنند.

قلی زاده تصریح کرد:شکارچیان غیرمجاز بهتر است دست از تخلف بردارند که در غیر این صورت یقین بدانند که در صورت مشاهده به هیچ وجه از تخلف صورت گرفته از سوی آنان،  چشم پوشی نخواهد شد و پس از دستگیری به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی تحویل خواهند شد.

افزایش ۳۰۰ درصد کشف اسلحه شکاری از شکارچیان متخلف زنجان 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان به افزایش کشفیات سلاح شکاری توسط محیط بانان زنجان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ تعداد ۳۱ قبضه اسلحه شکاری قاچاق از شکارچیان خاطی کشف و صبط شد که  ۳۰۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش نشان می دهد که این حاصل رصد و پایش مناطق تحت مدیریت این استان از سوی محیط بانان است.

آبسالان با بیان اینکه حفظ و حراست از محیط زیست، زمان و مرز، متصور نیست، افزود: زنجان به لحاظ محیط بان با کمبود مواجه است و هرچند رصد مناطق تحت مدیریت استان به دقت هرچه تمام صورت می گیرد اما اگر تلاش ۲۴ ساعته محیط بانان پر تلاش نبود در این صورت شکار وحوش روند افزایشی به خود می گرفت.

وی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی برای حفظ و حراست از هر یک‌هزار هکتار عرصه به یک محیط‌بان نیاز است در حالی که در ایران به ازای هر ۱۲ هزار هکتار و در زنجان نیز برای حفاظت از هر ۱۱ هزار هکتار، یک محیط‌بان وجود دارد که این مساله کار محیط بانی را سخت و طاقت فرسا کرده است.

استان زنجان از ۲۴۴ هزار و ۶۵۴ هکتار منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و ۲۵۸ هزار و ۵۷۴ هکتار منطقه شکار ممنوع برخوردار است که در مجموع حدود ۲۲ درصد از کل وسعت این استان به عنوان منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شود که به صورت مستمر توسط محیط‌بانان سبز پوش کنترل و پایش می‌شود.

وی اظهار داشت: در مناطق تحت مدیریت این استان انواع گونه‌های جانوری ازجمله آهو، کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، گراز، خوک و انواع پرندگان شامل کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف و عقاب طلایی، زیست می‌کنند.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان های زنجان و طارم و با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت قرار گرفته است.
دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود که دامنه ارتفاعی آن ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ متر بوده و بارندگی و میزان دما متوسط سالیانه ۵۰۰ میلی متر و ۱۱ درجه سانتیگراد منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده است.
پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون و گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی آن است.
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با ۹۲۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و منطقه ای کوهستانی و تپه ماهوری در شهرستان ماهنشان، دامنه ارتفاعی ۱۲۴۰ تا ۳۳۲۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۴۵۰ میلیمتر و ۶ درجه سانتیگراد و دارای اقلیم های مدیترانه ای و نیمه مرطوب معتدل است.
پوشش گیاهی منطقه نیز بطور عمده از لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میر حسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد تشکیل شده است.
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه های جانوری منطقه نیز شامل 'خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است.
منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز در شهرستان طارم واقع شده که این محدوده بین ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه تا ۴۹ درجه و۱۰ دقیقه و ۳۴ ثانیه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه تا ۳۷ درجه و ۴ دقیقه و ۵ ثانیه عرض شمالی واقع شده است.
وسعت منطقه حدود ۷۷۸۸۵ هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاع آن از ۳۰۰ تا حداکثر ۲۸۰۰ متر است و حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها می باشد.
این منطقه دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو،  واقع در شهرستان های ابهر - خرمدره که با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است و در بین ۴۹ درجه و ۵ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۳۳ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۶ دقیقه تا ۳۶ درجه و ۲۶ دقیقه عرض شمالی واقع شده و وسعت منطقه ۷۰۱۵۷ هکتار و حداقل ارتفاع ۱۵۵۰ متر و حداکثر ۲۹۷۱ متر و دامنه تغییرات ارتفاعی نیز ۱۴۲۱ متر است و این منطقه کوهستانی بوده و میزان بارندگی آن بالای ۴۰۰ میلیمتر در سال است و از وجود ۱۳ نوع پستاندار و ۲۲ گونه پرنده بهره مند است.
پوشش گیاهی منطقه به طور عمده شامل چوبک، بومادران، گون، کلاه میرحسن، پسته وحشی، سیاه تلو است و زیستگاه گونه های جانوری همچون قوچ و میش وحشی ارمنی و البرزی، خرس قهوه ای، پلنگ، آهو، خوک، گرگ، سیاه گوش و انواع پرندگان از کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه، است.
پناهگاه حیات وحش انگوران بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران که خود از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمد و در سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد. این منطقه کوهستانی و تپه ماهوری با مساحت ۲۹۸۳۳ هکتار در شهرستان ماهنشان قرار دارد و دامنه ارتفاعی ۱۲۸۰ تا ۲۲۰۰ متر بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۴۰۰ میلیمتر و ۱۰ درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم نیمه خشک معتدل کرده است.
از گیاهان مهم منطقه می توان به زرشک، بادام، تنگرس، بنه، خینجوک، کما، درمنه، لاله واژگون، گل حسرت، آویشن گون و انواع گندمیان اشاره کرد.
وجود رودخانه های قزل اوزن، انگوران چای به همراه شرایط توپوگرافی خاص منجر به تشکیل زیستگاه های متنوع جانوری شده است. این منطقه از زیستگاه های مهم قوچ و میش ارمنی محسوب می شود و گونه های جانوری آن عبارتند از 'پازن، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله است.

۶۰۸۴/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.