به گزارش خبرنگار ایرنا،  رضا نظرآهاری روز سه شنبه در بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان در رشت  افزود: امروز دریای خزر به عنوان منطقه بسیار مهم و راهبردی به کانون همکاری و همگرایی بین دولت ها و ملت های آن تبدیل شده و این منطقه به عنوان الگویی بسیار موفق برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حس همجواری و پیشرفت تبدیل شده است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان اظهار داشت: این نشست گامی دیگر برای تقویت دوستی و تعامل بیشتر میان کشورهای ساحلی دریای خزر است و در پرتو تعامل و همکاری کشورهای ساحلی تاکنون ۱۶ سند پنج جانبه میان کشورهای حاشیه دریای خزر در حوزه های مختلف شامل محیط زیست، امنیت، اقتصاد، شیلات، حمل و نقل و غیره به امضاء رسیده است.

نظرآهاری خاطر نشان کرد: امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در بیست و یکم مرداد ماه سال گذشته، بعد از مذاکرات پیچیده و طولانی ، نشانه حسن نیت و دستاوردی بزرگ برای کشورهای ساحلی است.

وی با بیان این که در اجلاس سران علاوه بر امضای کنوانسیون، شش سند دیگر در باره موضوعات امنیتی، اقتصادی و  حمل و نقل با امضاء رسید، اضافه کرد: اسناد دیگری درباره گردشگری، تحقیقات علمی، دریایی، ایمنی، دریانوردی، مبارزه با صید غیرقانونی ماهیان، مبارزه با مواد مخدر و ... در دستورکار مذاکرات کشورهای ساحلی خزر قرار دارد.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: کشورهای حاشیه دریای خزر دارای سوابق فرهنگی، تاریخی و توانمندی های علمی و تحقیقاتی بالایی هستند و در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ضرورت برقراری ارتباط و تعامل میان دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی حاشیه دریای خزر ایجاد شده است.

وی بیان داشت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از شروع به کار این اتحادیه سعی کرده در نشست های آن حضور داشته باشد و همواره از پیشنهادات و برنامه های آن استقبال و حمایت کرده است.

نظرآهاری اضافه کرد: افزایش همکاری های علمی و تحقیقاتی بین موسسات علمی و تحقیقاتی کشورهای ساحلی خزر فرصتی بسیار خوبی برای ارتقای دانش و رونق اقتصادی کشورهای منطقه است و در این زمینه اقدامات خوبی از جمله در حوزه تبادل اطلاعات  علوم مربوط به دریای خزر ، ایجاد بانک اطلاعاتی دریای خزر ، تبادل استاد و دانشجو انجام شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته پیشرفت قابل توجهی در امور علمی و تحقیقاتی داشته و در زمان حاضر یکی از موضوعات مهم در حال بررسی توسط پنج کشور ساحلی خزر، بررسی و تدوین موافقتنامه علمی در دریای خزر با هدف تعیین چارچوب همکاری در تحقیقات علمی - دریایی بین دولت های ساحلی این دریا خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که همکاری های علمی و دانشگاهی میان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای ساحلی دریای خزر بیش از پیش در جهت تامین رفاه مردم و صلح و ثبات در منطقه گسترش یابد.

بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه های دولتی حاشیه دریای خزر امروز (سه شنبه) در دانشگاه گیلان گشایش یافت. به گزارش خبرنگار ایرنا، این اجلاس با هدف تقویت روابط بین دانشگاه های عضو اتحادیه و توسعه فعالیت های بین دانشگاهی با حضور رئیسان و معاونان بیش از ۳۰ عضو اتحادیه از کشورهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ایران گشایش یافت. از میان دانشگاه های خارجی شرکت کننده در این اجلاس می توان به دانشگاه های دولتی آستراخان، داغستان، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه معماری و مهندسی آستراخان، دانشگاه دولتی کالمیک، فنی آستراخان از فدراسیون روسیه، دانشگاه های آکتائو و نفت و گاز آتیرائواز کشور قزاقستان و دانشگاه دولتی باکو از کشور آذربایجان اشاره کرد.

همزمان با این اجلاس اولین همایش بین المللی محیط زیست دریای خزر و توسعه پایدار با محورهای نقش همکاری بین المللی بر توسعه پایدار دریای خزر، تغییرات اقلیم و تنوع زیستی، راهبردهای کاهش آلودگی، مدیریت زیست محیطی سواحل و نقش فرهنگ، اقتصاد و آموزش بر توسعه پایدار دریای خزر گشایش یافت.

۷۲۸۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.