و اینگونه شد که پویش فرهنگی " تو هم بخوان " برای جان بخشیدن به قصه های این شهر شکل گرفت و در هر گام  نویسنده ای و مکانی را برای آشنایی بیشتر مردمان برگزید . اگزوپری و شازده کوچولو را به موج شکن دعوت کرد. برای ویرجینیا وولف در حافظیه ضیافتی بر پا کرد . در اسکله لنچهای صیادی به استقبال همینگوی  و پیر مرد و دریا رفت . پای پلکان عشق از نجدی سرود، بر پل تاریخی غازیان از نویسندگانی گفت که این شهر ساحلی را در آثارشان پدیدار کرده اند و در آخرین پنجشنبه امرداد 98 در کنار بنای قدیمی ساختمان هواشناسی انزلی از قصه ها و تاثیرشان بر جان و جهان آدمیان روایت کرد.

نوشین نقوی قصه گوی عروسکها از انجمن داستان هزار و یک شب انزلی این بار از دنیای مجازی به میان مردم آمد تا قصه های زیبایش را که رنگ و بوی بومی این منطقه را دارد نقل کند.

سهیلا سندیانی و فاطمه غفاری  دو قصه گوی دیگر این انجمن نیز برای گرد آمدگان داستان سرایی کردند . سندیانی قصه ای را که خود از زندگی آدمهای دور و برش خلق کرده بود به زبان زیبای گیلکی روایت کرد و غفاری با آدمکهای کاغذی از ضحاک ماردوش، این پادشه ستمگر شاهنامه فردوسی گفت . شهریاری که گوش و هوش به اهریمن داد و مغز جوانان میهن را خورش کرد تا بر تخت سلطنت بماند اما خورشید حقیقت و آزادی سرانجام از پس درفشی کاویانی بردمید و  کاخ ظلم او را ویران کرد.

آی سودا عاشوری و مریم عبدالله پور نوجوان های کتابخوان عضو کانون پرورش فکری شهر انزلی نیز برای حاضران قصه گفتند و ملیکا یعقوبی فر، علیرضا پور صفر و غزل پورنعمت سازهایشان را این بار برای قصه کوک کردند.

مریم ساحلی بانوی نویسنده بندرانزلی و مدرس انجمن داستان هزار و یک شب این شهر نیز به تعریف قصه و تاثیرش بر نهاد آدمیان پرداخت.  این که  قصه ها از دیرباز با زندگی آدمی پیوند خورده اند و می توان گفت که کهن ترین گام انسان در وادی ادبیات است.  

روزگاری قصه گفتن و شنیدن دارای جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان بود . روشنای محافل بسیاری به قصه شنیدن از گیس سپیدها و ریش سفیدها بود. کودکان با داستانها و قصه های جاری در لالایی ها به خواب می رفتند . اما به مرور با تغییر سبک زندگی این فرهنگ نیکو کم رنگ شده است .

این شهرزاد قصه گوی انزلی خاطرنشان کرد: قصه گفتن، روشی تاثیرگذار برای انتقال مفاهیم ارزشمند اخلاقی و تجارب است .  

ساحلی در باره بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی که از سوی کانون پرورش فکری برگزار می شود بیان داشت این گونه جشنواره ها با همت برگزار کنندگان و مردم می تواند تبدیل به فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ قصه گویی و کشف استعدادها در این عرصه شود.

آرمین صافدل فعال اجتماعی و بانی پویش " تو هم بخوان" به خبرنگار ایرنا گفت : این رویداد فرهنگی از آبان 96 با هدف کمک به گردش کتاب و ترویج کتابخوانی برگزار شده است .

وی با قدردانی از گروه اجرایی این پویش و همراهان آن اظهار داشت : در قدم دوازدهم این رویداد افزون بر 300 عنوان کتاب در بین علاقمندان به مطالعه به گردش در آمد.

قصه ها اما نه از برای خفتن که برای برخاستن و هشیار شدن اند . باشد که بخوانیم و بدانیم و عمل کنیم که جهان در تاریکی جهل،  خرابه ای بیش نیست.

6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.