مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان روز سه شنبه گفت که براساس گزارش های واصله و بازدیدهای میدانی از تالاب‌های استان،  اولین گروه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاهای پرسفید در دسته‌های ۱۰ تا ۲۰۰ قطعه‌ای در مناطق شرق تالاب انزلی و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم ر‍‍‍ؤیت شده اند و هرساله بیش از ۳۰۰ گونه از این پرندگان که ۳۰ گونه از آنها شامل انواع گونه‌های حمایت شده جهانی و ۱۹ گونه در لیست قرمز قرار دارند؛ از سیبری و مناطق سردسیر اروپا برای زمستان گذرانی به تالاب‌های گیلان مهاجرت می‌کنند. 

قربانعلی محمدپور ادامه داد: غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، عروس غاز، پلیکان، چوب‌پا، باکلان، انواع حواصیل اکراس، کله سبز، اردک ارده‌ای از مهم‌ترین این گونه‌ها محسوب می شوند.

وی وجود امنیت‌ نسبی و منابع‌ غذایی کافی در تالاب‌های گیلان را از شرایط مناسب برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر مهیا کرده است.

یگان‌ حفاظت محیط‌زیست استان گیلان نیز اعلام کرده که هرگونه شکار و زنده‌گیری این پرندگان مهاجر ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می شود ضمن اینکه با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان و ورود اولین دسته از این پرندگان، افزایش گشت و کنترل و پایش زیستگاه‌ها و تالاب‌های سطح استان که دارای اکوسیستم مناسب برای زندگی این پرندگان پر ارزش که مهمان استان هستند، در دستور کار این یگان قرار خواهد گرفت و جریمه شکار هر قطعه خوتکا پر سفید یک میلیون ریال بوده و برای فرد خاطی در سال جاری پروانه شکار نیز صادر نخواهد شد.

استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و 200 میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد. 
تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند. 

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.