ژاله امینی روز سه شنبه در حاشیه نخستین کارگاه تحلیل ذینفعان تالاب امیرکلایه لاهیجان به خبرنگار ایرنا افزود: هدف سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح رویکرد مدیریت مشارکتی همه ذینفعان  در تالاب های کشور ، بهره برداری و حفاظت توسط همه دست اندرکاران و جوامع محلی است .

وی اظهار داشت: تغییر شیوه مدیریت سنتی به مشارکتی یک رویکرد همه جانبه است و گردشگری ، معیشت مردم ، تنوع زیستی و کمیت و کیفیت آب در این طرح دیده می شود که در استان گیلان این طرح به عنوان اولین پایلوت در تالاب امیرکلایه لاهیجان اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح اولین بار توسط کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل  معرفی شده و چون ایران یکی از اعضای این کنفوانسیون است ، این طرح در کشور ما بومی سازی شده و همه ذینفعان در تدوین برنامه های تالاب مشارکت دارند و این مشارکت حس مسئولیت حفاظت را در آنها افزایش می دهد.

امینی اظهار داشت:  کشور ما به عنوان یکی از متعاهدین تنوع زیستی این کنوانسیون ، روی برنامه های مشارکتی زیست بومی متمرکز کرده و از سال ۱۳۸۴ این طرح در سه تالاب ارومیه ، پریشان و شادگان توسط سازمان حفاظت زیست در کشور شروع شد ولی هم اکنون در بیش از ۲۰تالاب  به  اجرا در آمده است .

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور آگاهی بخشیدن از برنامه های این طرح در هر تالاب  پنج کارگاه با حضور تمامی ذینفعان برگزار می شود و هدف  سازمان یکسان و یکسو سازی همه دیدگاه ها و رویکردها  در حفاظت و بهره برداری از تالاب هاست و از سویی نیز همه  درگیر  می شوند  و هر کدام این  برنامه ها را از آن  خود می دانند ولی در عین حال تصمیمات و برنامه ریزی ها بصورت کتاب و مصوبه در می آیند و از اجرای آن از سوی همه الزامی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ها و نهادهایی نظیر وزارت نیرو ، جهادکشاورزی ، شیلات و گردشگری و تمام ذینفعان در آن دخالت دارند گفت: پس از برنامه ریزی توسط این گروه ها این مصوبات به شورای برنامه ریزی استان می رود و تمام این خواسته های ذینفعان مصوب می شود و تمامی ابلاغ اعتبارهایی که برای تالاب ها صورت می گیرد طبق اقدامات اولویت داری است که در برنامه ها تدوین شده است.

امینی خاطرنشان کرد: در این برنامه اعضا اعم از جوامع محلی ، محیط زیست، سازمان ها و دانشگاه ها مشارکت کننده رای مساوی دارند و دیدگاه همه در نظر گرفته می شود.

تالاب بین المللی امیرکلایه با مساحت یک هزار و ۲۳۰ هکتار مساحت در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال ۱۳۵۴ در فهرست ۱۹ تالاب ایران، ثبت بین المللی شد.

تالاب بین المللی امیرکلایه در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و بین شهرهای لنگرود، لاهیجان و بندرکیاشهر قرار دارد.

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

۶۰۲۹ / ۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.