معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اجرای طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیرکلایه منجر خواهد شد تا حفاظت از این اکوسیستم ارزشمند بهتر و بیشتر از گذشته انجام شود.

منصور سربازی در گفت و گو با ایسنا-منطقه گیلان، گفت: در حال حاضر 30هزار هکتار تالاب در گیلان وجود دارد که بخشی از این تالاب ها از جمله بوجاق، تالاب انزلی و تالاب امیرکلایه جزء کنواسیون رامسر هستند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ای نه چندان دور همجواری انسان در کنار تالاب با رعایت ملاحظات زیست محیطی همراه بود، افزود: با رشد جمعیت این تعادل با مشکل مواجه شد و انتظار حاشیه نشینان از تالاب بیش از توان اکولوژیکی پیش رفت.

سربازی ادامه داد: برای ارتقای بهره برداری صحیح از تالاب توسط جوامع محلی نیاز است تا این جمعیت آموزش بیشتری ببینند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، گفت: امروزه رشد جمعیت به حدی رسیده که بهره برداری از این اکوسیستم ارزشمند به رقابت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه هر توسعه ای که در آن حفاظت از تالاب مدنظر قرار داده نشود به محیط زیست آسیب جدی می زند، تصریح کرد: برای جلوگیری از این آسیب اقدامات مختلفی از جمله همایش اجرای طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده جهاددانشگاهی صبح فردا برگزار می شود.

سربازی گفت: اجرای این طرح فرصتی مناسب است تا برنامه ریزی دقیق تری برای بهره برداری صحیح مردم به خصوص حاشیه نشینان از تالاب امیرکلایه انجام شود.

وی افزود: علاوه بر آموزش به جوامع محلی، در این طرح مردم و مدیران با توان تالاب امیر کلایه آشنا می شوند، ضمن اینکه ایجاد مشاغلی که کمترین آلایندگی را برای این اکوسیستم داشته باشند، نیز معرفی می شوند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، اظهار کرد: طبق اولویت هایی که در برنامه ششم کشور تدوین شده است به جای شکار و صید بی رویه در برخی مناطق توسعه مشاغل سنتی از جمله صنایع دستی برای معیشت حاشیه نشینان جایگزین شده تا در حفاظت از این اکوسیستم های ارزشمند گامهای موثری برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه جاذبه های گردشگری تالاب نیز می تواند درآمد خوبی را از عرصه های طبیعی این اکوسیستم نصیب مردم منطقه به خصوص حاشیه نشینان کند، گفت: هم اکنون با ایجاد سازه های چوبی در تالاب امیرکلایه مکان های مناسبی برای مردم و محققین در تالاب امیر کلایه ایجاد شده و امیدواریم انجام چنین اقداماتی توسعه یابد.

سربازی خاطرنشان کرد: از آنجایی که آب تالاب امیرکلایه توسط چشمه ها و سفره های زیرزمینی تامین می شود، یکی از پاکترین تالابهای کشور است و خوشبختانه نزولات اخیر خوب باران موجب شده است امسال ارتفاع آب در تالاب امیر کلایه 30سانتی متر افزایش یابد.

وی گفت: طرح مدیریت زیست بومی در تالاب امیرکلایه منجر خواهد شد تا حفاظت از این اکوسیستم ارزشمند کشور بهتر و بیشتر از گذشته انجام شود.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.