مدیرکل محیط زیست استان کردستان، گفت: با تصویب سه منطقه استان در شورای عالی حفاظت محیط زیست، سطح مناطق حفاظت شده کردستان 60 درصد افزایش یافت.

فریبا رضایی در گفت و گو با ایسنا منطقه کردستان، از افزایش 91 هزار هکتاری سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست استان خبر داد و  اظهار کرد: از موارد پیشنهادی استانها، 12 مورد در شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب و از این تعداد سه مورد مربوط به استان بود که تصویب هرسه مورد، موجب افزایش 60 درصدی سطح مناطق حفاظت در استان شد .

وی افزود: طی پنجاه سال گذشته فقط پنج مورد منطقه حفاظت شده و ذخیره گاه طبیعی مصوب داشته ایم، اما امسال همزمان سه مورد را در راستای حفظ سه سطح تنوع زیستی شامل تنوع زیستگاه، گونه و ژن، اضافه کرده ایم.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، این سه مورد را شامل ارتقاء منطقه چلچمه و سارال به مناطق حفاظت شده و غار کُنه شه‌م شه‌م و منطقه کانی برد به اثر طبیعی ملی، ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال های گذشته به استان کردستان در این زمینه توجه چندانی نشده بود و جزو استان های محرو به شمار می آمد، اما ارتقا سطح مناطق حفاظت شده استان بنا به پتاسیل های زیادی که دارد در اولویت برنامه های محیط زیست قرار گرفت و با همکاری و تلاش فراوان توانستیم این مهم را افزایش دهیم.

پیش از این، کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده بیجار، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان سروآباد، یک پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی دریاچه زریبار مریوان و 2 منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و دشت بیلو در نزدیکی تالاب زریبار است.

منطقه چلچمه و سارال در شهرستان دیواندره با مساحتی حدود ۹۰  هزار هکتار، منطقه کانی برد در شهرستان بانه با مساحت ۶۸ هکتار و غار کُنه شه‌م شه‌م نیز در شهرستان مریوان با مساحت ۹ هکتار در جلسه شواری عالی حفاظت محیط زیست به اثر طبیعی ملی ارتقا پیدا کردند .

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.