محمدعلی صادق حسنی روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که امروزه از جشنواره های خوب و مطرح  کشور ماست جا دارد بیش از این  مورد توجه  بخش  دولتی و خصوصی قرار بگیرد  .

وی خاطرنشان کرد:امسال جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان  با حمایت مدیران استانی و شهرستانی و رییس مرکز هنرهای نمایشی کشور دهمین سال برگزاری خود را در لاهیجان تجربه می کند. این  جشنواره ای ملی  از همه استان های کشور متقاضی حضور دارد و انتظار هنرمندان این است که مدیران شهری و استانی از آن حمایت بیشتر بعمل آورند.

وی افزود: این جشنواره در سطح کشور می تواند به عنوان یک برند حائز اهمیت در بحث فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی انجام وظیفه کند زیرا باید  در مدت زمانی معدود  میلیون ها تومان در رسانه ها  هزینه شود تا اسم یک شهر تیتر اول شود ولی با برگزاری این جشنواره حدود یک ماه نام لاهیجان در سطح کشور تیتر اول خبرها است.

وی با اشاره به فواید اقتصادی این جشنواره تصریح کرد: با برگزاری این جشنواره  حدود 200نفربا خانواده هایشان وارد شهر لاهیجان می شوند و برای خرید به بازار می روند و علاوه بر تاثیرات فرهنگی  از نظر اقتصادی نیز در سطح شهر اثرگذار خواهد بود.

صادق حسنی گفت: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان کاملا آموزشی است و موضوعاتی که به شهر و شهروندی ارتباط دارد در جشنواره مطرح می شوند و هدف جشنواره کاهش آسیب های اجتماعی و بررسی این آسیب ها از طریق هنر است که  می تواند در موضوعاتی نظیر زباله و تفکیک زباله و بسیاری از مسایل اجتماعی دیگر تاثیر بگذارد.

وی یادآورشد:این روزها شعار دولت ایجاد  نشاط اجتماعی بیشتر در جامعه  است تا  شهری  شاداب و شهروندانی شادمان داشته باشیم که این جشنواره با تعداد زیادی اجرا در زمان برگزاری،   شور و نشاط قابل توجهی را در جای جای این شهر بوجود می آورد  .

وی در باره تاثیرگذاری این جشنواره در مسایل فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی در یک دهه برگزاری آن افزود: یکی از اثرات این جشنواره افزایش هنرجویان کلاس های آموزشی بازیگری و نویسندگی در طول سال در شهر لاهیجان است، بطوری که هم اکنون کلاس های آموزشی درزمینه هنرهای نمایشی  نسبت به سال های گذشته خیلی بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: هنرنمایش در ذات خود، ابزاری است که هنرمندان توسط آن ناگفته هایی را که شاید با ساعت ها سخنرانی نمی توان به جامعه انتقال داد  با زبان تصویر ،حرکت و نمایش به مردم و به مخاطبان انعکاس می دهند که مردم راحت تر استقبال می کنند و زودتر آن ها را می پذیرند و  هنرمندان مشکلات را به چالش می کشند و تماشاگر با آن هم ذات پنداری می کند و این ها از جمله اثرات این جشنواره است.

 وی تاکید کرد:هنرمندان این شهر انتظار دارند که مدیران استانی برنامه ریزی های مدونی برای بزرگتر کردن این جشنواره  و برگزاری با شکوه آن در سطح ملی و بین المللی داشته باشند .

رییس مرکز هنرهای نمایشی گیلان با اشاره به اینکه این جشنواره از طرفی هم سازمان ها و ارگان های دولتی را به مشارکت می طلبد تا آنها هم سهمی را در برگزاری این جشنواره داشته باشند افزود: شورای برنامه ریزی شهرستان باید این برنامه ریزی را نه تنها برای جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بلکه برای هر جشنواره ای که در هر زمینه ای در شهرستان برگزار می شود داشته باشد و متولیان اصلی شهر که در راس آن فرماندار قرار دارد باید دغدغه مند تر به این مقوله ها نگاه کنند و مشکلات کوچکی که در مسیر برگزاری آن وجود دارد را از سر راه بردارند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده  از توان و پتانسیل موجود شهرستان نظیر کارخانه های صنعتی ، غذایی و تولیدی در حمایت از برگزاری این جشنواره  اظهارداشت:صاحبان و مدیران این واحدها  باید بدانند که هنرمندان نیز در بازدهی سرمایه گذاری آنها مفید خواهند شد و می توانند بحث تبلیغاتی آنها را در سطح ملی و شاید هم بین المللی تبلیغ کنندکه در ایام جشنواره و زمان قبل و بعد از آن همیشه نام آنها در پوسترها و بولتن ها به عنوان اسپانسرهای جشنواره ها ماندگار شود.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان گفت: خیرین و سرمایه گذاران شهر  با ورود به جشنواره می توانند به آن  کمک کنند  تا تاثیرگذاری جشنواره را از نزدیک لمس و مشاهده کنند که چگونه هنرمندان می توانند به عنوان بازوان آنها هم فرهنگ سازی کنند و  هم بازدهی مالی  آنها را  افزایش دهند و  بدانند که هنر همیشه توانمندی هایی دارد که می تواند مسایل را  توسط هنرمندان  از نزدیک و رو در رو با مردم  در میان بگذارد و در جامعه تاثیرگذار باشد.

وی از مدیرانی مانند شهرداران ، شورای شهر،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداران که در همه ادوار جشنواره پای کار بوده اند و از نیروی انتظامی که کمک زیادی کرده اند بصورت ویژه تشکر کرد.

وی یادآورشد: در زمان جشنواره تمام زحمات برگزاری این جشنواره بر دوش پاکبانان است و کمتر از آنها گفته می شود و جشنواره با نماد آنها برگزار می شود به همین دلیل وظیفه داریم از این قشر زحمتکش سپاسگزاری کنیم.

محمدعلی صادق حسنی کارگردان و بازیگر و رییس فعلی انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان از سال 1354فعالیت هنری خود را آغاز کرد و تاکنون در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی به عنوان کارگردان ، بازیگر و داور نقش آفرینی کرده است. از او بیش از 60عنوان نمایشی تاکنون در سطح کشور اجرا و به نمایش در آمده است.

دهمین جشنواره‌ تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان، مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از 26 تا 30 مرداد ماه سال جاری در شهر لاهیجان برگزار می شود.

6029 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.