به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره جوکول با هدف حفظ و احیای آداب و رسوم بومی استان گیلان و انتقال داشته ‌های فرهنگی به نسل جوان از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت و با حضور مدیران شهری، جمعی از اعضای شورای اسلامی این کلانشهر و مردم در پیاده راه فرهنگی رشت آغاز شد.

در این جشنواره ، علاوه بر محصولات فرآوری شده جوکول، ادوات سنتی شامل پادنگ و آبدنگ نیز برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته شده که در مراسم آغاز به کار این جشنواره با استقبال شهروندان مواجه شده است.

اجرای موسیقی محلی، آیین های سنتی و عرضه صنایع دستی از جمله دیگر برنامه ها در جریان برگزاری چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی در کلانشهر رشت است.

چهارمین جشنواره جوکول تا پانزدهم مرداد ماه جاری از ساعت ۱۸ تا ۲۳ برای بازدید عموم مردم در پیاده راه رشت (میدان شهدای ذهاب) دایر است.

جوکول اصلاحی گیلکی از دو کلمه جو به معنای برنج و کول به معنای نارس است؛ به خوشه نارس برنج که رنگ آن متمایل به زردیست ، جوکول گفته می شود که نوید رسیدن فصل برداشت و دسترنج چند ماه کار و تلاش بی وقفه را به کشاورز می دهد. 

جوکول را به مقدار کم می چینند و دود می دهند و خام می خورند، جوکول نوبرانه برنج است و هرچه تازه تر باشد، نرم تر و خوش طعم تر است و هر چه بیشتر بماند، سفت و خشک تر می شود، نوع برنج نیز در تردی و خوش طعمی جوکول نقش دارد، برنج های مرغوب از نوع صدری جوکول های نرم و خوش مزه و برنج های نامرغوب از نوع چنپا، جوکول سفت و سخت می دهند، برای این که جوکول سفت شده، نرم شود، کمی آب روی آن می پاشند و با پارچه ای روی آن را می پوشانند که بعد از ساعتی نرم و قابل خوردن می شود. 

۷۲۸۶ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.