معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان بی کرد: سلسله نشست های تخصصی صنایع دستی با هدف استفاده از ظرفیت موزه یادشده در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی ، ارتباط سازنده با هنرمندان رشته های صنایع دستی و تشویق ایجاد تشکل های صنفی تخصصی رشته های هنرهای سنتی و صنایع دستی در راستای شکل گیری شورای سیاستگزاری آن طرح ریزی شده است.
فرزاد رشیدی در حاشیه برپایی این نشست های تخصصی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نشست های یادشده  مسائل، مشکلات، موانع و ظرفیت‌های رشته های سفال و سرامیک، رشتی دوزی، لباس محلی، چادر شب بافی، شال بافی، حصیر بافی، مروار بافی، بامبو بافی، منبت چوب، خراطی، معرق چوب، چوب تراشی، گلیم بافی، بافتنی های سنتی (بافت با پنج میل قلاب بافی) با حضور هنرمندان و متخصصان این رشته ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بازدید هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی از موزه میراث روستایی گیلان ازبرنامه های جنبی در نظر گرفته شده است.
موزه میراث روستایی گیلان، نقش‌کننده زندگی یکصد ساله نیاکان نیک‌اندیش روستایی سرزمین برنج و باران و رود، این‌بار گردشگران را به جشنواره‌ای سراسر از آئین‌های کهن میزبان شده است.
اندیشه ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زمین لرزه سال ۱۳۶۹ گیلان - زنجان از سوی محمود طالقانی مطرح و عملیات ساختمانی موزه در اردیبهشت ۸۴ آغاز شد و گام به گام در تکمیل ۹ فاز تعریف شده از این پروژه پیش رفت و امروز به پر بازدید کننده ترین موزه استان تبدیل شده است.
بر اساس مطالعات انجام شده در گیلان که یکی از کوچکترین استان های کشور است، ۹ حوزه سرشاخه فرهنگی - معماری شناسایی شده که میراث مادی (معماری، صنایع دستی، پوشش محلی و …) و میراث معنوی (آداب و رسوم، باورها و ارزش ها) هر یک از این حوزه ها در قالب یک روستا در محل موزه طراحی، بازسازی و گام به گام تا تکمیل پیش می رود.
از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده‌اند.
تاکنون ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند.
۱۸۸۱/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.