به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا یونس رنجکش در جلسه هماهنگی و بررسی شرایط صادرات کیوی و پیش بینی چالش‌های احتمالی آن افزود: شناخت بازار هدف و ارائه اطلاعات صحیح به صادر کنندگان و فعالان این حوزه نقش محوری در حفظ موقعیت آن در بازار صادرات دارد.

به گفته رنجکش، هر ساله در آستانه صادرات محصول کیوی شاهد برخی ناهماهنگی‌ها و رفتارهای متفاوت هستیم که در صورت عدم ایجاد شرایط با ثبات و پشتیبانی‌های منطقی از صادرکنندگان احتمال کاهش جایگاه ایجاد شده برای این محصول در بازارهای جهانی به دلیل رشد رقابت‌های سایر کشورها وجود دارد.

وی یاد آور شد : دستگاه‌های اجرایی مسئول باید در حوزه‌های مختلف ماموریتی خویش از کشت تا داشت و برداشت، سورتینگ، سردخانه و بازاریابی تا صادرات با آموزش‌های لازم زمینه‌های حفظ برند کیوی ایران که عمدتا محصول استان‌های شمالی بویژه گیلان است را فراهم سازند.

سرپرست اداره‌کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان اضافه کرد : با سیاست‌گذاری‌هایی که توسط جهاد کشاورزی در سال جاری انجام شده ، برای حفظ صادرات کیوی با کیفیت و برخوردار از شرایط استاندارد از ۱۵ مهرماه صادرات این محصول از تمامی گمرکات کشور انجام و این وحدت رویه موجب بهبود شرایط در بازار محصول صادراتی خواهد شد.

در این جلسه که نمایندگان دستگاه های اجرایی مسئول حضور داشتند ضمن ارائه آمارهایی از وضعیت تولید و صادرات محصول کیوی در استان‌های شمالی و اقدامات انجام شده مقرر گردید بررسی‌های لازم با در نظر گرفتن دیدگاه‌های بخش خصوصی و فعالان این حوزه در زمینه راهکارهای بهبود شرایط صادرات و همچنین پیش بینی مشکلات و چالش‌های احتمالی برای طرح در جلسه بعد انجام شود.

به گزارش ایرنا سال گذشته ۱۷۵هزارتن کیوی در گیلان تولید و حدود ۶۰ هزار تن کیوی به بازارهای کشورهای حاشیه خزر صادر شد.

۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در گیلان در تولید کیوی فعالیت دارند. سال گذشته کیوی کاران استاان از تولید این محصول، نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال درآمد کسب کردند. 
تالش با دو هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی زیر کشت، بزرگترین تولیدکننده کیوی گیلان است و پس از آن شهرستان های رودسر و آستارا در رتبه بعدی قرار دارند. 
گیلان در تولید کیوی کشور رتبه اول را دارد و از نظر سطح زیرکشت بعد از استان مازندران در رتبه دوم است.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.