علیرضا ملامحمدی زاده روز سه‌شنبه در شورای اداری شهرستان ارومیه افزود: با هدف شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های مناطق حاشیه‌نشین، جلوگیری از تقلیل سرمایه‌های اجتماعی در این مناطق و ارایه خدمات بهتر به ساکنان حاشیه نشین ۹ دفتر تسهیل‌گری در ارومیه فعال شده است.

وی ادامه داد: تقویت روحیه همکاری و مشارکت اجتماعی، شناسایی نیاز جوامع محلی و افزایش اعتمادسازی در جامعه از مهمترین وظایف دفاتر تسهیل گری است.

وی اضافه کرد: مسوولان همکاری ویژه ای در بازسازی مشکلات به وجود آمده بین مناطق حاشیه نشین و سایر مناطق شهری داشته باشند تا بتوان اهداف دولت را در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی پیش برد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه اشتغال شهرستان ارومیه طی یک‌سال گذشته ۱۶۶ طرح روستایی را بررسی و حمایت کرده است، بیان کرد: ۷۰۰ میلیارد ریال برای راه اندازی این طرح‌ها تسهیلات پرداخت شده است و این میزان طرح زمینه اشتغال ۲ هزار و ۵۴ نفر را فراهم می‌کند.

فرماندار ارومیه در ادامه با اشاره به عملکرد ستاد تنظیم بازار شهرستان، گفت: از ابتدای سال جاری ۲۷ تن مرغ منجمد، یکهزار و ۱۴۵ تن شکر و ۱۷۴ تن گوشت منجمد و گرم در سطح شهرستان ارومیه توزیع شده است.

ملامحمدی زاده ادامه داد: در حال حاضر کمبود مرغ در شهرستان ارومیه وجود ندارد و ارائه کارت ملی برای خرید مرغ تخلف است و با خاطیان برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: انبارهای شهرستان ارومیه انباشته از مرغ است و در صورت نیاز با هماهنگی ستاد تنظیم بازار در سطح شهرستان توزیع می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال جاری ۸۲ فقره پرونده در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز تشکیل شده است، گفت: این پرونده‌ها از محل کمیسیون ماده ۹۹ بوده و نشان از عملکرد دقیق بازرسان و کارشناسان در برخورد با متخلفان است.

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه نیز در این جلسه گفت: پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ارومیه به آبیاری مدرن مجهز شده است.

اسکندر علیزاده ادامه داد: اجرای شبکه آبیاری نوین در یکهزار و ۴۲۳ هکتار از اراضی شهرستان ارومیه در دست اجراست و ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در ادامه این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان ارومیه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

حاشیه نشینی در شهر ارومیه در مقایسه با سال ۱۳۸۲ روند رو به رشدی داشته به طوری که این مناطق از ۱۱ محله در سال ۱۳۸۲ با جمعیت برابر با ۹۰ هزار نفر به ۳۱ محله با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۶ افزایش یافته است.

وسعت سکونت گاه های غیررسمی در شهر ارومیه با یکهزار و ۱۴۰ هکتار معادل ۱۰ درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر ۳۳ درصد جمعیت شهر نیز دراین مناطق ساکن هستند.

سکونتگاه های غیر رسمی خارج از محدوده شهر در مرکز آذربایجان غربی شامل ۲۱ محله با ۱۲۵ هکتار است که قابل توجه بوده و به لحاظ قوانین جاری کشور ارائه خدمات به ساکنان این مناطق غیرقانونی بوده و نیازمند تدبیر مسوولان ارشد استانی و ملّی است.

چهار محله حاشیه نشین در شهر خوی ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۵ هزار و ۳۱۰ نفر جمعیت شهررا در خود اسکان داده است.

۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۶۰ هزار نفری شهر مهاباد در ۱۱ سکونتگاه غیررسمی با ۳۴۲ هکتار مساحت سکونت دارند.

علاوه بر این شهرستان ها در حال حاضر ۶۴۰ هکتار از شهر بوکان و ۴۷۰ هکتار از شهر میاندوآب نیز به عنوان سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که این شهرها نیز با توجه به روند مهاجرتی روز افزون، نیازمند فعالیت بیشتر در ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و اجرای سریع طرح های بازآفرینی شهری است.

آذربایجان غربی مشکلات بسیاری در حوزه سکونتگاه های غیررسمی دارد که می توان با اختصاص اعتبار بیشتر و همچنین با توسعه مناطق روستایی، اجرای طرح های سرمایه گذاری کم هزینه و توسعه ای در شهرهای کوچک و روستاها و همچنین اشتغال آفرینی روستایی بخشی از روند فزآینده توسعه سکونتگاه های غیررسمی آن را کنترل کرد.

۹۹۱۸/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.