به گزارش خبرنگار ایرنا ارسلان زارع روز یکشنبه در بازدید از چند مرکز توانمند سازی و مهارت آموزی بهبود یافتگان مواد مخدر با بیان این که معضل اعتیاد یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی در ایران است، افزود: گیلان همچون دیگر استان های کشور با این نوع از ناهنجاری مواجه است و بر اساس بررسی ها و آمارهای به دست آمده، به عنوان دومین آسیب اجتماعی در این استان محسوب می شود.

وی با بیان این مطلب که کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد نیازمند برنامه ریزی علمی و کاربردی است، اظهار داشت: برای کاهش و حل معضل اعتیاد نیازمند تلاش و کوشش دستگاه‌های دولتی و همکاری بخش غیر دولتی هستیم که در این راستا، سازمان های مردم نهاد نیز در رفع و یا کاهش معضل اعتیاد می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

سرپرست استانداری گیلان بر لزوم هم افزایی تمامی دستگاه اجرایی، بخش خصوصی و فعالان حوزه های مختلف اجتماعی در کاهش نرخ اعتیاد و آگاهی بخشی به آحاد جامعه درباره مشکلات ناشی از اعتیاد تاکید کرد.

وی بیان داشت: توسعه امکانات زیرساختی شامل تعداد آموزشگاه ها و امکانات کارگاهی برای بهبود یافتگان مواد مخدر می‌تواند موجب مهارت آموزی، ایجاد اشتغال و باز پروری فردی و اجتماعی افراد آسیب دیده باشد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان نیز در این بازدید بیان داشت: ماهیت مراکز ماده ۱۶ برای آن دسته از معتادان متجاهری است که داوطلب ترک و حضور در مراکز نبوده و معرف نیز نداشته و در خیابان‌ رها شده‌اند.

حسین نحوی نژاد ضمن تاکید بر لزوم پیگیری جدی امور بیماران در این مراکز اظهار داشت: آموزش آنها، برای افزایش کارایی و طی کردن روند بهبودی امری ضروریست و پیشنهاد ما اینست که سعی کنیم این افراد را با تشویق اطلاع رسانی و با ارتقاء آگاهی به سمت ترک آگاهانه پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ متجاهر بوده و پیگیری پرونده آنان نیاز به حکم قضایی دارد به همین دلیل درصددیم  که این افراد را با همکاری قوه قضاییه و اخذ اجازه از دادگاه‌ها به سمت درمان دادگاه مدار پیش ببریم.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به حمایت های دولت و تشکل های مردمی برای افراد بیمار که تصمیم به درمان و ترک اعتیاد دارند، تصریح کرد: ایجاد کارگاه های اشتغال زایی و مهارت آموزی منجر به استقلال و مانع بازگشت دوباره آنان به اعتیاد می شود.

بر اساس آخرین آمار، ۶۵ کمپ ترک اعتیاد در استان گیلان فعال است.

۷۲۸۶ / ۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.