مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست گیلان گفت: فاضلاب‌های بهداشتی ٤-٥ شهر همجوار و همین‌طور ٢٣٨ روستا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تالاب انزلی می‌ریزد.

به گزارش ایسنا-منطقه گیلان،قربانعلی محمدپور در خصوص مشکلات تالاب بین‌المللی انزلی با اشاره به اینکه ٥٨٠‌هزار تن رسوب از ٤هزار کیلومتر حوزه آبریز وارد تالاب می‌شود، گفت: فاضلاب‌های بهداشتی ٤-٥ شهر همجوار و همین‌طور ٢٣٨ روستا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تالاب انزلی می‌ریزد.

وی با بیان اینکه حدود ٨٠‌درصد فاضلاب شهری رشت و انزلی به تالاب و دریای خزر وارد می‌شود، افزود: وجود گونه مهاجم آزولا حدود دو دهه گذشته و همین‌طور سنبل آبی در ٦-٥‌سال اخیر هم مشکلات زیادی به وجود آورد.

محمدپور ادامه داد :علاوه بر اینها، گزارش رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد تراز آبی دریای خزر حدود ١,٢متر کاهش یافته است. به همین ترتیب همه تالاب‌های شمال کشور از استیل و آستارا تا گرگان و میانکاله دستخوش تغییر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر پاکسازی ٤٠٠ هکتار تالاب از آزولا و سنبل آبی، حدود ١٣ آبراهه که از شریان‌های اصلی جنوب تالاب‌اند، احیا شده‌اند.

محمدپور ادامه داد: فاضلاب‌های کشاورزی از بالادست غرب و مرکز تالاب و از یک رودخانه غرب نیز به سمت تالاب می‌آید. این فاضلاب‌ها و پساب‌های مسموم کشاورزی گیاهان و زیستمندان داخل تالاب را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: مساله رسوبات از مهمترین مشکلات تالاب است و برای جا‌به‌جایی بیش از ٧‌هزار هکتار رسوبات آلی که براساس گزارش سال٩٥ دانشگاه تهران در تالاب دیده شده، هنوز راهکاری از سوی دانشگاهیان پیشنهاد نشده است .



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.