محمود قاسم نژاد روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی مدیریت توزیع تخم نوغان و کرم ابریشم در شهرستان فومن در هفته گذشته ، ورود فناوری و محصولات خارجی ارزان تر را موجب تضعیف عملکرد نوغانداری در شمال کشور خواند و عدم سیاستگذاری درست طی دهه های گذشته را زمینه ساز وخیم شدن وضعیت این حرفه عنوان کرد.
وی با بیان اینکه فراهم نکردن سازوکار فعالیت کشاورزان و نوغانداران توسط دست اندرکاران در گذشته نقش مهمی در افول این حوزه های مولد داشته ، از الزام جهاد کشاورزی شهرستان، شوراهای اسلامی و دهیاران به توزیع جعبه های نوغان در سطح شهرستان خبر داد‌.
قاسم نژاد تصریح کرد: باید سیاست های متعارض و عدم اشراف بر ظرفیت شهرستان از حیث استعداد کاشت درخت توت و نگهداری توتستان ها پایان یابد و با برنامه ریزی درست موجبات رونق مجدد این صنعت فراهم آید.
قاسم نژاد با بیان این که ظرفیت نهادی لازم در شهرستان وجود دارد، خواهان حمایت بیشتر مسئولان از شرکت توسعه و عمران شهرستان ها برای ورود به این صنعت شد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت جوانان در شهرستان برای ادامه حیات این شغل حیاتی است، بر اتخاذ سیاست های حمایتی بیشتری از جانب دست اندرکاران تاکید کرد.
شهرستان فومن با دو بخش مرکزی و سردارجنگل، در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
بنا به اظهار مدیر توزیع تخم نوغان گیلان؛ بیش از 12 هزار جعبه تخم نوغان در استان توزیع می شود که شهرستان فومن در مقام چهام قرار دارد ضمن آنکه در توزیع جعبه های نوغان، نسبت به سال گذشته 24 درصد پیشرفت حاصل شده است.
قیمت هر جعبه تخم نوغان 75 هزار ریال است. شورای عالی اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را با 21 درصد افزایش، 21 هزار و 906 تومان تعیین کرد.
18 هزار خانوار 22 استان کشور، به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند؛ این خانوارها سالانه حدود 900 تن پیله تر ابریشم تولید می کنند.
41 درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.
پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین تا اواخر خرداد انجام می شود.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.