کتابی که دکتر عبدالحسین زرین کوب در نامورنامه در باب جایگاهش فرموده ' وقتی از شاهنامه صحبت در میان می آید، آنچه مورد بحث و داوری است ، یک کتاب یا یک شاعر نیست ، یک ملت، یک فرهنگ و یک دنیاست'.
به گزارش روز جمعه ایرنا، آغازگر این برنامه شاهنامه خوانی کورش رنجبر ، نویسنده، شاعر و عکاس توانمند گیلانی بود.
رنجبر، عاشقانه زال و رودابه را به شیرینی برای گرد آمدگان دوستدار ادبیات و فرهنگ خواند.
مریم ساحلی بانوی داستان نویس اهل انزلی در این رویداد در خصوص اهمیت شاهنامه گفت: آدمی از دیرباز دلبسته داستان بوده و شاهنامه گنجینه ای ارزشمند از اسطوره ها و وقایع تاریخی ایران زمین است.
وی اظهار داشت: نقش فردوسی در حفظ و بقای شکوه و عظمت زبان فارسی بر کسی پوشیده نیست. شاهنامه با حدود 50 هزار بیت دربرگیرنده اسطوره ها و وقایع تاریخی ایران زمین است. این ابیات، واژگان و ترکیبات بسیاری را در بطن خویش تا به امروز حفظ کرده اند. از یاد نباید برد که اقشار مختلف مردم در طول سالیان مدید نسبت به خوانش شاهنامه اقبال داشته اند و بدین ترتیب این واژگان از شاهنامه به گفتارشان راه یافته و باقی مانده است.
وی با اشاره به تاکید فردوسی بر خرد ورزی افزود: نبرد بین روشنی و تاریکی و سرانجام، چیرگی نور بر ظلمت یکی از دلایل عمده محبوبیت شاهنامه است که مرزها را در نوردیده.
ساحلی خاطرنشان کرد: همچنین وقتی تنها چند بیت از شاهنامه را می خوانیم و یا بدان گوش فرا می دهیم، عرق ملی و احساس عشق به وطن در وجودمان قوت می گیرد.
خوانش داستان سیاووش پهلوان معصوم و مظلوم شاهنامه و حکایت گذر او از دل آتش توسط نیلوفر متجدد زینت بخش این برنامه بود.
در بخش دیگری از برنامه، کودکان هوشمند و هنرور موسسه نوآموز کاوشگر خزر کیاوش عبد شهری، امیر علی بازاری، تبسم حسینی ، ماهان زاهدی،ستایش دلخوش داستان اندوهناک رستم و سهراب را به شکلی نمایشی و به زیبایی برای حاضران اجرا کردند.
شاهنامه خوانی هستی صفرپور و سنتور نوازی ملیکا ستایشی دو تن اعضای باشگاه کتابخوانی نیلوفران امید نیز از بخشهای جذاب این برنامه بود.
در بخشی از برنامه امین حق ره نویسنده و کنشگر اجتماعی انزلی و همراه همیشگی تو هم بخوان به نمایندگی از حسن لایقکار از فعالان اجتماعی و موسسان انجمن طرفداران توسعه انزلی 36 شماره هفته نامه ارزشمند' کتاب جمعه' را که از 4 مرداد 1358 تا 1 خرداد 1359 به سردبیری احمد شاملو منتشر شده بود به کتابخانه در حال تاسیس تو هم بخوان هدیه کرد.
حق ره با قدردانی از این حرکت و دعوت از مردم برای اهدای کتاب به این پویش، یاد و خاطره حسن خوشدل ترانه سرا و نوازنده محبوب اهل انزلی را که همچون فردوسی برای زنده نگه داشتن فرهنگ و زبان گیلکی تلاش کرد گرامی داشت.
در پایان همچون برنامه های قبلی این پویش موفق فرهنگی کتابهای اهدا شده توسط علاقمندان، تا بار دیگر به امانت برده شد.
در قدم دهم رویداد تو هم بخوان افزون بر چهار صد عنوان کتاب توسط شهروندان برای مبادله بر پیشخوان فرهنگی تو هم بخوان عرضه شد.
رویداد تو هم بخوان پروژه ای فرهنگی در راستای کمک به گردش کتاب میان دوستداران کتاب و کتابخوانی است.
در این حرکتِ فرهنگی قدم ها را خودِ مردم بر می دارند، آنها که فرهنگ را مهم و توسعه‌ی آن را ارجح می دانند .
بانیان این برنامه با برگزاری این گام از پویش فرهنگی در جوار موزیک جیگا یا محل ترنم موسیقی بر لزوم توجه بایسته بر مراقبت و نگاهداری این بنای زیبای تاریخی که از آن بعنوان حافظیه انزلی نیز یاد می شود تاکیدی دوباره کردند.
و اما فردوسی بزرگ فرموده ' هر آن کس که شهنامه خوانی کند، چه مرد و چه زن پهلوانی کند ' ، ایدون باد.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.