حبیب جهانساز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزش بهای برگ سبز برداشت شده توسط چایکاران 114 میلیارد تومان است که 29میلیارد تومان از قدرالسهم کارخانه های چایسازی به حساب چایکاران واریز شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 90درصد برگ سبز برداشت شده از نوع درجه یک بهاره است که نسبت به چای درجه یک در مدت مشابه سال گذشته، 34درصد افزایش دارد.
جهانساز با اشاره به اینکه سال بهره برداری خوبی برای چای پیش بینی می شود، اظهار داشت: در مجموع به دلیل پرداخت تسهیلات برای عملیات بهزراعی و مکانیزاسیون باغ های چای و وارد کردن دستگاه های جدید ، شرایط اقلیمی و بارندگی های مناسب برگ سبز بیشتر و با کیفیت بهتری بویژه از نوع بهاره توسط چایکاران برداشت و تحویل شده و رغبت بیشتری در کشاورزان برای حضور در باغ ها و برداشت از محصول چای بوجود آمده است.
وی تصریح کرد: رقابت خوبی بین کارخانه های چایسازی برای خرید برگ سبز چای بالاتر از نرخ تضمینی برای اولین بار در سال جاری ایجاد شده که موجب می شود باغ های چای در سال جاری بیشتر احیاء شده و رونق بگیرد.
جهانساز خاطرنشان کرد: حدود چهار هزار هکتار از باغ های چای طی چند سال اخیر و یک هزار هکتار نیز در سال گذشته احیاء شدند و چهار تا پنج هزار هکتار باغ چای وجود دارد که باید مجددا احیا شوند.
در فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 32 هزار و 750 ریال و برگ سبز درجه دو، 18 هزار و 492 ریال تعیین شده که نسبت به سال قبل، به ترتیب 20 و 21 درصد افزایش داشته اند.
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان (رشت) قرار دارد و این شهرستان به عنوان پایتخت چای ایران مشهور است.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.