محمدولی روزبهان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان از مطالبات سال جاری چایکاران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران است که از طریق قدرالسهم کارخانه های چایسازی تامین و به حساب عابر بانک سپه آنان واریز شده است.
وی خاطرنشان کرد:مطالبات چایکاران شمال از دو هفته قبل آغاز و آخرین رقم آن به مبلغ یک میلیارد و 788 میلیون تومان که روز گذشته به حساب آنان پرداخت شد.
وی تصریح کرد: از آغاز فصل بهره برداری برگ سبز چای تاکنون 40هزار و 247تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی 98میلیارد تومان از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد کاهش دارد.
وی اظهارداشت: از این میزان 30هزار و 417تن با 75درصد چای درجه یک و 9هزار و 929تن چای بهاره درجه دو را تشکیل می دهند.
به گفته روزبهان از این میزان برگ سبز چای 9هزار و 78تن چای خشک با کیفیت بهاره در کارخانه های چایسازی تولید و عمل آوری شده است.
وی اظهارداشت: با توجه به پایان برداشت چین بهاره برگ سبز چای از 150کارخانه چایسازی طرف قرارداد برای خرید تضمینی برگ سبز 52 کارخانه در حال حاضر فعال هستند.
سطوح زیر کشت باغ های چای گیلان و مازندران حدود 28هزار هکتار است ولی باغهای فعال که هم اکنون از آن بهره برداری می شود 21هزار هکتار است .
سال گذشته حدود 60درصد پرداخت مطالبات چایکاران از سوی دولت و حدود 40درصد آن از سوی کارخانه های چایسازی پرداخت می شد که تاکنون قدرالسهم دولت به چایکاران اعلام نشده است.
همه ساله برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و درجه 2 در سال زراعی جاری از سوی شورای عالی اقتصاد با چهار درصد افزایش ، به ترتیب 27 هزار و 292 ریال و همچنین 15 هزار و 283 ریال تعیین شده است.
چایکاران و متولیان چایکاری در شمال کشور افزایش نرخ برگ سبز چای سال جاری را کافی نمی دانند و از دولت خواهان افزایش آن هستند.
لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد .
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.