حمیدرضا سلیمانی رئیس جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه صبح چهارشنبه در این ارتباط به ایرنا گفت: سطح زیر کشت بادام زمینی در این شهرستان دو هزار و 507 هکتار است و پیش بینی می شود حدود پنج درصد از زمین های بادام زمینی آستانه اشرفیه امسال بصورت مکانیزه کشت شود.
وی افزود: همچنین امسال اولین کشت سنتی بادام زمینی در این شهرستان در پنج هزار متر از زمین های کشاورزی مهدی میری یکی از بادام کاران روستای نقره ده بخش بندرکیاشهر انجام شد.
به گفته سلیمانی حدود 60 درصد از زمین های زیر کشت بادام زمینی آستانه اشرفیه در بخش مرکزی است.
وی رقم بادام زمینی این منطقه را از نوع گلی عنوان و خاطر نشان کرد : سالانه در هر هکتار از سطح زیر کشت بادام زمینی این شهرستان ، حدود شش و نیم تن پیله تر بادام زمینی بدست می آید که از این میزان حدود چهار تن دانه بادام زمینی حاصل می شود.
مصرف بادام زمینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی ، عروقی ، سرطان و آلزایمر موثر است.
آستانه اشرفیه به علت برخورداری از زمین های حاصلخیز حاصل از رسوب آبرفت رودخانه سفیدرود ، قطب نخست تولید بادام زمینی در ایران است؛ 90 درصد بادام زمینی ایران را بادام کاران این شهرستان تولید می کنند.
بیش از هفت هزار خانوار در زمینه بهره برداری و فرآوری بادام زمینی آستانه اشرفیه فعالیت دارند. روستاهای کورکاء ، استخر بیجار ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان، تمچال و نقره ده مهمترین مراکز کشت بادام زمینی آستانه اشرفیه هستند.
این شهرستان با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
7287 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.