به گزارش خبرنگار ایرنا استان خوش سیمای گیلان با آغاز سال 98، حضور هزاران گردشگر داخلی و خارجی را شاهد است و طبق اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، این استان از ابتدای طرح نوروزی تا پایان وقت دوم فروردین ماه، پنجمین استان پرتردد کشور بوده است.
چشم اندازهای جنگل، جلگه و دریا در جذب گردشگر به گیلان موثر است اما اماکن مذهبی و مزار شریف امامزادگان نیز، پذیرای خیل زیاد مسافران و متقاضیان آرامش معنوی است و خادمان و هیات امنای بقاع متبرکه گیلان، از مهمانان با برنامه های متنوع استقبال می کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: طرح آرامش بهاری تعطیلات نوروزی در 260 بقعه متبرکه این استان برای بهره مندی معنوی مسافران برگزار می شود.
حجت الاسلام ستار علیزاده افزود: مردم به اماکن مقدس و بقاع متبرکه علاقه و اعتقاد خاص دارند و خیران و هیات امنای بقعه ها، اقدامات فرهنگی و معنوی خوبی در آن مکان ها انجام می هند و اطلاع رسانی عمومی در این راستا ضروری است.
وی اظهار می کند: بیشترین فعالیت فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه انجام می گیرد و برای اطلاع‌رسانی عمومی از آن فعالیت ها، باید شبکه خادمان رسانه‌ای در بقاع گیلان تشکیل شود.
پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه فعال شده ، بقاع سید ابراهیم و سید اسماعیل، ابوجعفر، سید شریف و سید ولی، سید صالح، سید عباس، باباحسن و بزرگانی دیگر را در رشت، ابراهیم و قاسم را در آستارا، سید حمید، سید جلال الدین، آقا سید نعمت، ابوجعفر و سید حسن را در آستانه اشرفیه، سید ابراهیم، بی بی حوریه و سید صالح را در بندر انزلی و مزار بسیاری دیگر از سادات را در شهرهای مختلف گیلان جزو مراکز مورد توجه و زیارت مردم ثبت کرده است.
هر چند در این سایت امکان زیارت مجازی و از راه دور برای برخی از بقاع پر توجه فراهم شده، اما حضور در اماکن مقدس را لذت دیگری است و بسیاری از هموطنان و حتی گردشگران خارجی، برای دستیابی به حال معنوی در حرم امامزادگان گیلان حضور می یابند.
حجت الاسلام حمیدرضا کریمی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت گفت: طرح آرامش بهاری سال 98 برای هفتمین سال پیاپی از 28 اسفند تا 16 فروردین ماه در 30 حرم و بقعه امامزادگان این شهرستان آغاز شده است.
وی افزود: امسال 12 روحانی از قم به رشت اعزام شده اند و در برپایی و فعالیت خیمه های معرفت مشارکت می کنند و طرح آرامش بهاری در چهار سطح ویژه ، یک، دو و سه سطح بندی شده و حرم امامزاده هاشم به عنوان بقعه ویژه با پنج روحانی و هفت غرفه فعال است.
او تاثیر تبلیغ صحیح علما را موجب تحول درونی انسان ها دانست و انصراف 12 نفر از طلاق در اثر مشاوره و راهنمایی علما در طرح آرامش بهاری سال گذشته را، از نمونه های بارز تاثیر مثبت تبلیغات دینی برشمرد.
حجت الاسلام حمید رهبر شاد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رودبار نیز از برپایی سه خیمه معرفت در امامزادگان این شهرستان خبر داد و پاسخ به سئوالات شرعی، گفتمان دینی، مشاوره مذهبی و مسابقات فرهنگی را از برنامه های رایج در خیمه ها نام برد.
در طرح های آرامش بهاری بقاع سایر شهرستان های گیلان نیز غرفه‌های کودک و نوجوان، قرآن، عفاف و حجاب،‌ محصولات فرهنگی، مشاوره سبک زندگی ایرانی اسلامی، ایستگاه سلامت و وقف دایر شده است.
بقاع متبرکه ابراهیم و قاسم (ع) در آستارا نیز به لحاظ موقعیت مرزی این شهرستان، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آستارا، این اماکن مقدس در ساعات مختلف روز، حضور خانواده های زیادی از شهرهای مختلف ایران و اتباع خارجی را شاهد است.
جمشید مهدوی از تعدد و تنوع غرفه ها و برنامه های فرهنگی طرح آرامش بهاری در حرم امامزادگان آستارا نسبت به سال قبل خبر داد و فعالیت سه روحانی در آئین های فرهنگی و مذهبی را از دلایل جذب مسافران به خیمه های معرفت حرم دانست.
حضور مردم در زیارتگاه های استان گیلان فقط به لحظه تحویل سال محدود نمی شود، بلکه برای استجابت دعاها، نیایش با خدای مهربان و طلب عفو و حاجت به حرم ها روی می آورند و صف های به هم تنیده مسلمانان در نمازهای جماعت، گفتمان های دینی و برنامه های فرهنگی و مفرح طرح های آرامش بهاری، بقاع متبرکه گیلان را به قطب های فرهنگی تبدیل کرده است.
گزارش از عیسی پاشاپور
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.