مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان درباره افتتاح این کارگاه آموزشی به خبرنگار ایرنا گفت: کارگاه آموزشی کشت گلخانه ای هیدروپونیک از پروژه های به روز کردن آموزش های مهارتی بر اساس نیاز بازار کار و سیاست های کلان این استان، امروز افتتاح شده است.
محمد حسینی بیان داشت: کارگاه آموزشی کشت و کار گلخانه ای هیدروپونیک زمینه ای را برای جوانان استان در حوزه کشاورزی فراهم می کند تا با روش های متفاوت، غیر از روش معمول کشت خاکریز آشنا شده و آموزش های لازم را فرا گیرند.
وی با تشریح مزیت های کشت کار گلخانه ای هیدروپونیک اظهار داشت: افزایش بازده کار، تولید محصول یکدست و فراهم کردن امکان صادرات برای محصولات از جمله مزیت های کشت گلخانه ای هیدروپونیک است و در هر گلخانه هزار مترمربع چهار نفر می تواند مشغول به کار شود.
حسینی اضافه کرد: سرمایه گذاری اولیه کشت گلخانه ای هیدروپونیک 35 درصد بالاتر از گلخانه های معمولی است، ضمن این که به روزتر و مدرن تر بوده و بهره وری محصول را نیز افزایش می دهد.
در زمان حاضر، 21 مرکز دولتی ، 153 کارگاه ثابت در مراکز دولتی، 215 مربی شاغل در بخش دولتی، 628 موسسه کارآموزی آزاد فعال فنی و حرفه ای با دو هزار و 226 مربی شاغل در این موسسه ها در استان فعال است.
هیدروپونیک یا آبکشت، شیوه کشت بدون خاک است و در این گونه کشت، متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه ‌گیری کرده و با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود و با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و پایش گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت در عمل نیاز به خاک کاهش می یابد.
صرفه جویی زمانی و نیاز به نیروی کار کمتر (در کشت آبی نیاز به عملیات تهیه بستر خاک و وجین کردن علف های هرز و غیره نیست)، حذف خاک در نتیجه حذف بیماری ها، مصرف بهینه آب (هیچ آبی هدر نمی رود و علف هرزی وجود ندارد که از آب استفاده کند)، کاشت گیاه با تراکم بیشتر و در نتیجه تولید بیشتر، امکان پرورش گیاهان در تمام نقاط ، یکی شدن عمل آبیاری و کود دهی و کاهش میزان ابتلا به بیماری های ارگانیک و انگلی گیاهان از مزیت های کشت گلخانه ای هیدروپونیک است.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.