رئیس پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح کتابخانه اهدایی دکتر معین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این کتابخانه شامل هفت هزار و 334 منبع فارسی و لاتین است.
سید هاشم موسوی افزود: کتابخانه یادشده شامل چهار هزار و 164 جلد کتاب فارسی، یک هزار و 664 جلد کتاب لاتین، یک هزار و 173 نشریه فارسی و 333 نشریه لاتین است.
وی اظهار داشت: کتابخانه یادشده بر اساس آخرین قواعد بین المللی انگلو امریکن فهرست نویسی شده و در آدرس دانشگاه گیلان قابل بازیابی است.
نهم اردیبهشت ماه 1297 خورشیدی دکتر محمد معین دانشمندی بزرگ از دیار گیلان زمین زاده شد و در امتداد سال‌های کوتاه زندگیش واژه‌واژه ادب و فرهنگ برای همیشه ایرانی به یادگار نهاد. مجموعه شش جلدی فرهنگ فارسی خدمتی بس بزرگ به جامعه ادبی انجام داد و این مجموعه با روشی ابتکاری و بهره گیری از فرهنگ های مختلف و روش‌های گوناگون تدارک دیده شد و برای مجموعه یادشده که حاصل تلاش بیست ساله معین و شاگردان اوست؛ بیش از 300 هزار فیش تهیه شد و با زحمت فراوان معین شکل گرفت.
اطلاع از لغات و تلفظ آن، شناخت ریشه کلمات و ترکیبات آن، آشنایی با بزرگان عالم ادب، هنر، سیاست و اجتماع، معرفت در مورد آثار قلمی، فکری و معماری پیشینیان، آگاهی از اقوام و نژاد، اماکن جغرافیایی و فرقه های مذهبی، دانستن گزیده ای از اطلاعات تاریخی اعم از جنگ و صلح و پیمان ها، بخشی از فواید به دست آمده از مطالعه این فرهنگ است.
بهره گیری از ساختار سایر فرهنگ ها، استفاده از تصاویر، جدول ها و نقشه ها نیز از مزایای این کتاب به شمار می رود. بیش از سی هزار صفحه کار تحقیقی، خود به تنهایی بیانگر عظمت کاری دکتر معین است که گاه تا 18 ساعت از شبانه روز را به فعالیت مشغول بود. نتیجه این زحمات را می توان در بخش هایی چون تألیف، تصحیح، ترجمه و نگارش مقاله مورد بررسی قرار داد.
معین تنها واژه به یادگار ننهاد و او بود و شعر ، معین بود و آموزش ، معین بود و پژوهش ، معین بود و میراث فرهنگی و اینها همه هیچ که صاحب نظر بود و اندیشه پرداز و به پنجاه نرسیده بود که از پای افتاد؛ سنگینی مسؤولیت ها، کثرت مأموریت ها و مسافرت های علمی، تلاش های شبانه روزی و بدون استراحت، باعث شد تا درخت پربار و سراسر ثمر او، در اوج بازدهی و بهره رسانی خشک گردد و ضربه ای جبران ناپذیر به جامعه ادبی وارد آید.
آذر ماه 1345 دکتر محمد معین دچار سکته مغزی شد و حدود پنج سال در حال اغما بسر برد؛ معالجات در ایران و خارج نیز به نتیجه ای نرسید و سرانجام روح جست و جوگر و پیکر پرجنب و جوش وی، تیرماه 1350 آرامشی ابدی یافت و جسمش در میان اندوه انبوه اندیشمندان، دانشجویان و دوست داران ادب فارسی، در شهرستان آستانه اشرفیه واقع در شرق استان گیلان به خاک سپرده شد.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.