به گزارش خبرنگار ایرنا، سیامک ریماز روز سه شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی گیلان با بیان این که در این مدت، 109 پیوند کلیه دریافت از بیمار دچار مرگ مغزی در استان انجام گرفت، افزود: پیوند کبد نیز از سال 96 در گیلان آغاز شد که در این مدت 10 مورد پیوند کبد نیز انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: همچنین در این مدت 37 کلیه و 71 کبد فرد دچار مرگ مغزی از استان گیلان به شیراز، چهار کلیه به تهران، سه پانکراس به شیراز انجام شده و 14 مورد برداشت نسوج در بیمارستان رازی رشت صورت گرفته است.
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: اهدا عضو و رضایت خانواده ها برای شرکت در این کارخداپسندانه با توجه به این که یک مسئله اجتماعی و ملی است، نیازمند همکاری تمامی واحدها، دستگاه ها و ارگان ها در سازمان های مختلف است.
وی با تاکید بر این مطلب که فرهنگ اهدا عضو بایستی در جامعه نهادینه و گسترش یابد، اظهار داشت: رسانه ها برای ترویج و فرهنگ سازی اهدا عضو در جامعه نقش مهم و تاثیرگذاری دارند بنابراین به یاری آنها برای تحقق این مهم نیازمندیم.
رئیس بیمارستان رازی رشت بیان داشت: بر اساس آخرین آمار دریافتی در زمان حاضر، حدود 200 بیمار نیازمند به پیوند کلیه و پنح بیمار نیازمند به کبد در گیلان در لیست انتظار پیوند هستند بنابراین رضایت خانواده بیماران دچار مرگ مغزی و اهدا عضو عزیزانشان می تواند به این بیماران زندگی دوباره ببخشد.
ریماز با تشریح فرق بین بیمار دچار مرگ مغزی و کما خاطر نشان کرد: در مرگ مغزی سلول های مغزی تخریب می شود، فرد دچار مرگ مغزی در واقع بیمار فوت شده ای است که قلبش به خاطر موارد فیزیولوژیک تا یک مدتی یک تا 14 روز کار می کند اما مغز عملا فعالیت خود را از دست داده است.
وی خاطر نشان کرد: تایید مرگ مغزی توسط چهار پزشک متخصص بیهوشی، داخلی، جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد که از وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی حکم مسئولیت اقدام به تایید مرگ مغزی را دارند.
وی در ادامه سخنانش از برگزاری بزرگترین رویداد تخصصی فراهم آوری اعضای پیوندی در گیلان خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشارکت مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن اهدای عضو ایرانیان نسبت به برگزاری دومین دوره کارگاه آموزشی پشتیبانی واحد فراهم آوری اعضای پیوندی از هفتم تا یازدهم بهمن (ماه آینده) در رشت اقدام کرده است.
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان این که این دوره با توجه به اهمیت فرهنگ اهدای عضو برگزار می شود، تصریح کرد: نحوه شناسایی بیماران مرگ مغزی، نحوه انتقال این بیماران از مراکز تابعه به مرکز پیوند، مسایل حقوقی درباره رضایت پیوند اعضا، نحوه نگهداری ارگان های فرد مغزی از جمله آموزش های لازم به شرکت کنندگان است.
وی بیان داشت: در این کارگاه آموزشی گروه های مختلف از جمله پزشکان، متخصصان بیهوشی، پزشکی قانونی، روانشناسان، مددکاران و ... شرکت می کنند.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت؛ باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42 ساله پیوند زده شد.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت تا 53 نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضاء ، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.