به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی جعفرزاده عصر شنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان رشت در فرمانداری افزود: بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اتفاق خوبی در این حوزه افتاده و همه باید کمک کنند تا آب بندان ها از این وضعیت بیرون آید.
به گزارش ایرنا آب‌بندان‌ها یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب کشاورزی در استان هستند و در حال حاضر آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
سالانه برای کشت برنج در استان گیلان ، دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب مصرف که 150 میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود.
امروز (شنبه) با تأکید مصطفی سالاری و پس از برگزاری 11جلسه کارشناسی و تصمیم گیری، با مشارکت و حضور 12 دستگاه اجرایی و نهادهای نظارتی ، دستورالعمل طرح ساماندهی آب بندان ها و تالاب های استان گیلان نهایی و ابلاغ شد و انتشار یافت.
انتشار این دستورالعمل در راستای شفاف سازی تصمیمات و نیز به منظور آگاهی و بهره‌برداری عموم مردم استان بویژه جامعه محلی در روستاها و شهرهای مجاور، کارشناسان، متخصصان و سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در حوزه های مربوطه ذکر شده است.
با اجرای این شیوه نامه 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی در یک هزار و 800 قطعه شامل 870 پهنه آب بندان به وسعت 9 هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه می‌شود. همچنین اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب بندان های استان را به میزان 3.3 برابر سد شهربیجار، 5.1 برابر سدشفارود، 2.9 برابر سدپلرود و 6 برابر سد لاسک افزایش دهد.
جعفرزاده در بخش دیگری از سخنانش در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان رشت گفت: آمادگی اختصاص حداقل 200 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت را داریم بنابراین برای اختصاص این اعتبار برای ساماندهی و احیاء رودخانه زرجوب و گوهررود با قول نوبخت معاون رئیس جمهوری، بایستی طرح و برنامه ارائه شود.
وی با بیان اینکه در اعتبارات تخصیص یافته به دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت تخلف شد، اظهار داشت: نمی دانیم این اعتبارات کجا رفت و بخشی برای چه کاری هزینه شد!
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش های دکتر نوبخت برای اختصاص اعتبار در اجرای پروژه ها خاطر نشان کرد: اگر ایشان نبود سوت قطار در استان گیلان شنیده نمی شد.
وی در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت توجه به پروژه قطار شهری در رشت و اهتمام شهرداری این کلانشهر برای اجرای هرچه سریع تر آن بیان داشت: قطار شهری در لایحه 97 نبود و ردیف بودجه نداشت که با تلاش توانستیم ردیف بودجه بگیریم، اگر برای این پروژه از سوی شهرداری کاری نشود، نمی توانیم کمک کنیم.
ویهمچنین زندان ها را از مظلومترین دستگاه ها عنوان و بیان داشت: هر کس بنا به هر دلیلی که در زندان است، انسان بوده بنابراین ما وظیفه رسیدگی به زندان ها را داریم که در بخش تخصیص اعتبار بایستی مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این که آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و بخشی از جهاد کشاورزی در بودجه ملی به خوبی عمل کردند، خاطر نشان کرد: هر دستگاهی بایستی فرصت قانونی اش را بداند و از آن استفاده کند.
وی نسبت بودجه شهرستان رشت را 29 درصد عنوان و با تاکید بر این مطلب که این عدد بایستی به 35 درصد برسد، اضافه کرد: لایحه بودجه 98 سه شنبه هفته جاری تقدیم مجلس می شود، بعد از دریافت لایحه موارد مورد نیاز را در اختیار فرماندار رشت قرار می دهیم تا اگر اعتراضی بود در تلفیق اصلاح شود.
جعفرزاده در خاتمه سخنانش با بیان اینکه دستگاه ها بایستی صرفه جویی را در دستور کار قرار دهند، خاطر نشان کرد: رقم قابل توجهی از هزینه های دولت را در موضوعات کاهش می دهیم.
شهرستان رشت با شش بخش ، 293 روستا و 18 دهستان، دارای 930 هزار نفر جمعیت است که 60درصد آنها شهری و 40 درصد روستایی هستند.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.