ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان داشت: برای راه اندازی موزه باستان شناسی رودبار 150 میلیون تومان اعتبار نیاز است که پرداخت این مبلغ در کمیته برنامه ریزی شهرستان پیشنهاد شده ولی تاکنون 50 میلیون تومان اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: ساختمانی از اواخر دوره قاجاریه در بالابازار رودبار وجود دارد که این ساختمان از سوی کمیته کارشناسی سازمان میراث فرهنگی به موزه باستان‌شناسی اختصاص یافته ولی نیازمند مرمت، بازسازی و تجهیز است.
به گفته جهانی، 75درصد از فضای داخلی ساختمان برای موزه طراحی و آماده شده که در صورت اختصاص اعتبار می توان نسبت به راه اندازی و افتتاح این موزه در هفته میراث فرهنگی امسال اقدام کرد ضمن آنکه طی دو سال اخیر حدود 300 میلیون تومان ازسوی اداره کل میراث فرهنگی گیلان برای آماده کردن این موزه هزینه شده است.
وی یادآور شد: فرماندار و مسئولان شهرستان رودبار در بازدیدی که خرداد ماه امسال از اشیای به نمایش گذاشته شده تمدن مارلیک در موزه رشت داشتند، قول دادند که اعتبار مورد نظر را برای مرمت موزه باستان شناسی تامین کنند.
جهانی در توضیح دلیل اتخاذ این تصمیم برای رودبار اظهارداشت: این شهرستان به دلیل موقعیتی که از نظر آثار باستانی در کشور دارد، نیازمند احداث موزه باستان شناسی است زیرا بیشترین تپه ها و گورستان های باستانی در شمال کشور در این شهرستان وجود دارد و اولین کاوش های باستانشناسی بصورت سیستماتیک و هدفمند قبل از پیروزی انقلاب در گورستان های عصر آهن شمال کشور در چراغعلی تپه رودبار انجام گرفت و اشیای کشف شده در این منطقه از شاهکارهای هنر دوران های گذشته به شمار می روند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: آثار و اشیاء مربوط به فرهنگ و تمدن مارلیک همراه با آثار مختلف ایران از جمله در کشورهای اسپانیا، آلمان ، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی به معرض دید جهانیان گذاشته شده است.
به گفته جهانی، آخرین بار اشیاء تمدن مربوط به مارلیک که فاخرترین آثار تاریخی گیلان محسوب می شوند در چراغعلی تپه نصفی رودبار در دهه 40شمسی کشف شد و بعد از 57 سال در بهار امسال به مدت 10 روز در موزه رشت در معرض دید علاقه مندان به تمدن و آثار باستانی گیلان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا جام مارلیک پس از حدود نیم قرن دوری در موطن خویش، امسال در گنجینه رشت رونمایی شد و مردمان این سرزمین توانستند از نزدیک، نشان هویتشان را در زادبوم خویش به تماشا بنشینند.
بازدید از 59 شیء زرین عصر آهن از جمله جام های زرین مارلیک و درخت زندگی در آستانه هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی در معرض تماشای مردم قرار گرفت؛ اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و ... است.
تپه مارلیک یا چراغعلی تپه یک محوطه باستانی در کرانه شرقی سفیدرود و در دره گوهر رود در منطقه رحمت آباد از توابع شهرستان رودبار واقع است و این تپه در سال 1340 توسط هیاتی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان مورد کاوش های باستانشناسی قرار گرفت که بعدها به مارلیک معروف شد.
اشیای به جای مانده از تمدن باستانی در این تپه متعلق به سه هزار سال پیش از میلاد هستند که پژوهشگران گمان می‌برند این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان آمارد ساکنان حاشیه سفیدرود بوده‌ و جام مارلیک به عنوان نماد قوم آمارد در گیلان شناخته می‌شود.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.