به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در آئین رونمایی این اثر تاریخی گفت: گور خمره ای در سال 1393 به صورت اتفاقی در جریان حفاری در حیاط یک واحد مسکونی شخصی در نزدیکی تپه های سیلک کشف شد.
محسن جاوری افزود: گور خمره ای در بهترین وضعیت ممکن برای حفظ و نگهداری به باغ تاریخی فین کاشان منتقل شد و داده های استخوانی داخل آن توسط یک متخصص اندام شناسی (فیزیولوژیست) از دانشگاه ورشو [کشور لهستان] مورد کاوش قرار گرفت.
وی افزود: پس از بررسی ها بر روی داده های استخوانی داخل گور خمره ای مشخص شد که مردی 35 ساله حدود دوره اشکانیان در آن تدفین شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: کشف این گور خمره ای نشان می دهد که کاشان در دوره اشکانی به عنوان منطقه ای خاص و مهم بوده که مرده ها بدین شکل تدفین می شدند.
او اضافه کرد: یافته های مطالعاتی از این گور خمره ای به زودی در قالب مقاله ای علمی پژوهشی منتشر خواهد شد و به طور قطع مطالعه ها و کاوش های آینده در این زمینه قدمت کاشان را بیشتر نشان خواهد داد.
جاوری ادامه داد: اشیا و ابزارهای مربوط به دوره پارینه سنگی نیز در کاشان یافته شده و نمونه هایی از آن به موزه ملی کشور منتقل شده است.
وی عنوان کرد: برخی از این اثرهای با ارزش تاریخی برابر رایزنی های صورت گرفته در قالب نمایشگاهی سال 1397 در کاشان رونمایی خواهد شد که قدمت این منطقه را تا 100 هزار سال می رساند.
به گزارش ایرنا، چند نفر از جمله یابنده، استاد مرمت کار و پژوهشگر اثر تاریخی گور خمره ای در ادامه این آئین با اهدای لوح قدردانی شدند.
محوطه باستانی سیلک کاشان با قدمتی بیش از هفت هزار و 500 سال در محفل های علمی و باستان شناسی ایران و جهان به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری شناخته می شود.
پژوهش ها و کاوش های سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های نخستین تمدن سیلک را به بیش از هشت هزار سال پیش مرتبط کرده است.
نخستین بار یک هیات فرانسوی سال 1312 در تپه های سیلک به کاوش و حفاری پرداخته و با به دست آمدن آثار و اشیای سفالی و فلزی از دل تپه ها، به نتایج شگفت انگیزی دست یافت که در نتیجه آن اهمیت این خطه در سیر تمدن بشری آشکار شد.
محوطه باستانی سیلک کاشان که در جاده فین قرار دارد، سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی ارزشمند در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون 320 مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.