محمدعلی حضرتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای راه اندازی این سایت موزه در محوطه پیش از تاریخ تپه زاغه و قره تپه سگزآباد در 50 کیلومتری جنوب شهر قزوین، چهار میلیارد ریال از اعتبارات میراث فرهنگی اختصاص یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: این سایت موزه پس از راه اندازی به یکی از نقاط پربازدید گردشگران علاقه مند به باستان شناسی و همچنین دانشجویان این رشته در کشور و حتی دنیا تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه کاوش های باستان شناسی در این محدوده همچنان ادامه دارد،اظهار کرد: گورستان متعلق به عصر آهن سه، ابزار آلات جنگی، ظروف سفالی و بناهای خشتی بخشی از یافته های باستان شناسان در این منطقه است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: یافته های مربوط به باستان شناسان در تپه زاغه و قره تپه سگزآباد نشانگر وجود تمدن پیش از 4 هزار سال قبل در این منطقه دارد.
وی اظهار کرد: براساس نظر باستان شناسان دشت قزوین که قره تپه و تپه زاغه سگزآباد نیز بخشی از آن هستند دارای تمدنی 9 هزار ساله بوده و وجود محوطه های پیش از تاریخ در آنها نشان می دهد این منطقه از مهم ترین کانون های شکل گیری تمدن در فلات ایران بوده است.
کاوش های باستان شناسی در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد واقع در جنوب قزوین از دهه 40 به این سو در حال انجام است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.