مدیرکل دادگستری گیلان گفت: هزینه پایین شهرنشینی موجب توسعه حاشیه شهرها شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، احمد سیاوش‌پور در جلسه دوره آموزشی مشترک اعضای کمیسیون‌های ماده 100شهرداری‌ها که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی بسیار ضروری است، گفت: توسعه شهری در گرو شهرسازی پایدار است و امروزه اجرای این امر برای شهرها یک مساله حیاتی است.

وی افزود: در سایه توسعه پایدار باید مشکلاتی که کثرت جمعیت جامعه با آن مواجه هستند، مانند بهداشت، ترافیک و وضعیت ساختمان‌ها به‌طور متوازن پرداخته شود.

سیاوش‌پور ادامه داد: حتی یک نگاه غیرکارشناسی به ساختمان در شهرها می‌تواند تفاوت بین شهر توسعه‌یافته و شهر غیرتوسعه یافته را دریابد.

وی تصریح کرد: گره‌های ترافیکی، وضعیت پارکینگ‌ها، وضع نابسامان فروشگاه‌ها، ارتفاع نامتوازن ساختمان‌ها در شهر رشت قابل رویت است.

مدیرکل دادگستری گیلان خاطرنشان‌ کرد: مهاجرت جمعیت از دامنه روستاها به سمت کلان‌شهرها نیز معظل بزرگ اجتماعی، فرهنگی به وجود آورده و این بیشترین مشکلات در حاشیه شهرها بیش از دیگر مناطق وجود دارد. در حال حاضر حاشیه‌های شهر بستری امن برای اجرای نقشه‌های دشمنان شده است.

وی افزود: نبود برنامه از پیش تعیین شده برای جمعیت حاشیه شهرها و بدترکیبی ساختمان‌های حاشیه شهرها تاکنون هزینه‌های زیادی را به شهر و شهروندان ما وارد کرده است.

سیاوش‌پور با بیان اینکه در بحث ضابطه شهری در شهرستان رشت خوب توجه نشده، گفت: سهل‌انگاری‌ها در سازمان عریض و طویل نظام مهندسی ساختمان آسیب‌های بزرگ به مردم می‌زند.

وی با اشاره به ساخت واحدهای مسکن‌مهر در استان گفت: ایجاد مسکن‌مهر با هدف خوبی برنامه‌ریزی شد اما به‌دلیل عدم لحاظ الزامات فنی لازم، خسارت زیادی متوجه سایت‌های مسکن‌مهر شد.

وی ترافیک را یکی دیگر از دستاوردهای عدم رعایت اصول فنی در شهرسازی و ساخت ساختمان‌ها عنوان کرد و گفت: ترافیک از مشکلات جدی کلان‌شهری است که با کوچکترین گره معضلات بزرگ برای مردم ایجاد می‌شود.

مدیرکل دادگستری گیلان با بیان اینکه هزینه شهرنشینی بسیار پایین آمده است و تقریبا همه می‌توانند در شهرها ساکن باشند، افزود: این سیاست غلطی است که با آن مواجه هستیم.

سیاوش‌پور ادامه داد: ماده 100 قانون شهرداری‌ها مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است. نگاه درآمدزایی به این ماده موجب آسیب‌های فراوانی شده بود.در واقع عدم قاطعیت در اجرای این قانون نیز از مشکلات است.

وی خاطرنشان کرد: دامنه مجازات‌ها در قانون ماده 100 گسترده است و اعمال سلیقه یک تا سه برابری در آن وجود دارد. دخالت افراد مختلف در اجرای این قانون دیده می‌شود.

مدیرکل دادگستری گیلان گفت: در اجرای ماده 100جاهایی ترحم می‌شود که آسیب زیادی به جامعه وارد می‌شود . همچنین دخالتها و سفارشات افراد از بخش‌‌های مختلف باعث شده در بحث شهرسازی و رعایت حقوق شهروندی شاهد ضعف‌ها باشیم.

وی افزود: هنوز در رشت، فاضلابهای شهری وارد رودخانه‌های رشت می‌ریزد. زیرساخت‌ها در شهر رشت ضعیف است باید نگاه‌ها را تغییر داد. واقع بینانه نگاه کنیم تا آینده بهتری دیده شود.

سیاوش‌پور گفت: نباید به جای نساختن پارکینگ خانه‌ها، جرایم نقدی دریافت کرد و نتیجه آن پارک بی‌شمار ماشین‌ها کنار خیابان‌های رشت باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.