براستی باید گفت که ملوان بخش مهمی از تاریخ پر افتخار شهرستان انزلی است ولی بزرگان گفته اند که پند اموختن از تاریخ بسیار نیکوست به همان اندازه که ماندن در تاریخ و دلخوش کردن به انچه که در گذشته داشته ایم گمراه کننده است.
شهرستان انزلی داشته های با ارزشی را از دست داده است وان در حالی بود که اگر بزرگان وشیوخ شهر می خواستند منافع شهر رابر منافع شخصی وگروهی خود ترجیح دهند چه بسا که هیچیک از ان اتفاقات بوقوع نمی پیوست.
شهرستان انزلی در زمانهای نه چندان دور مهد بوکس ایران بود چنانکه در بازیهای اسایی تهران اغلب بوکسورهای تیم ملی از این شهرستان بودند حالیا بوکس شهرستان در چه جایگاهی است !؟
کمتر از دو دهه قبل این شهرستان بالا ترین درصد باسوادان کشور را داشت اکنون میدانید که چه جایگاهی در بین شهر های کشور دارد!؟
کمتر از دو دهه قبل شهرستان انزلی بلحاظ درامد سرانه اولین شهرستان ایران بود ایا اکنون میدانید جایگاهش کجاست!؟ یعنی مثلث قدرت و مال و دانش را بکلی از دست داده ایم واحیای دوباره انها تا اندازه ای به معجزه شباهت دارد.
و اما در مورد ملوان بعنوان بخش بزرگی از تاریخ این شهرستان ،هنوز هم اعتقاد راسخ دارم که میتوان با برنامه ریزی درست جلوی فاجعه را گرفت.
1. آنچه که ابتدا همه باید بپذیرند این است که تنها تصمیمات مسئولین شهری و دست اندر کاران ملوان بوده که کار را به این نقطه نا امید کننده رسانده است و نه داوران و یا تیم های پایتخت نشین که از بیت المال برایشان بذل و بخشش میشود ویا استاندار و یا مدیرکل تربیت بدنی و تیمهای استانی و…
ممکن است که همه انچه که برشمردیم، مقصر باشند ولی این یک فرافکنی آشکار و نادیده گرفتن انچه که بعنوان نقاط قوت و ضعف مان در محدوده شهرستان قرار دارد، می باشد و ما خود را به غفلت زده ایم.
جهان سر به سر عبرت و حکمت است / چرا بهره ما فقط غفلت است!؟
2. باید قبول کنیم که شرایط ملوان بحرانی است و اگر کمی دیر بجنبیم ملوان به دسته دوم سقوط خواهد کرد در انصورت نجات واحیای ملوان با کرام الکاتبین است.
دوستان وهمشهریان عزیز بیایید قبول کنیم در یک لیگ دوره ای که تیم ها به تعداد زیاد، بازی می کنند نقش شانس بسیار کمرنگ است و این را قوانین مسابقات دوره ای به ما می گویند که محال است یک تیم ضعیف قهرمان مسابقات دوره ای باشد.
3- در این شرایط بحرانی همه مسئولین باید سعی کنند که ملوان به جایگاه پایین تر سقوط نکند کمک شورای محترم ؛فرماندار محترم جدید الورود، نماینده محترم وحتی هیات عامل ملوان و نیروی دریایی و نیز منطقه ازاد انزلی(ویا حتی افرادی مثل جناب دکتر حق شناس و دنیامالی برای حمایت از تیم شهرشان) باید در این مقطع حساس اختلافات را بکنار بگذاریم و فقط به ماندن تیم فکر کنیم بدور از رویای صدر نشینی واحیای فکر غیر واقع صدرنشینی، که نهایتا باعث سرخوردگی شهروندان خواهدشد. شکی ندارم ما با وفاق از پیش گفته شده خواهیم توانست از بروز فاجعه جلو گیری کنیم
همشهریان عزیز باور کنید که ما بسیاری از ان جایگاه ها را از دست داده ایم وصد تاسف اینکه روز بروز پسرفت هم میکنیم وتاسف انگیز تر از همه ان است که عده ای چون اصحاب کهف در همان اتوپیای گذشته مانده اند و تغییرات حال را یا نمی بینند ویا خوابندونمی خواهند باور کنند واتفاقا روی سخنم با جماعت اخیر است که خود را بخواب زده اند ومسلم است که هرگز بیدار نخواهندشد.
4- حمایت همه جانبه از جناب احمد زاده بعنوان یکی از چهره های بی بدیل این شهرستان در زمینه فوتبال وملبس به بسیاری از خصائل نیک اخلاقی که همه انزلی چی ها ازان عزیز سراغ دارند. بیاد بیاوریم که این مربی با دانش ونجیب وبا اصالت شهر زمانی که مربی تیم نو جوانان بودند بسیاری ازبازیکنان انزلی چی حرف اول را در کشور میزدند.خوب است بدانیم اگرنبود نجابت و اصالت ایشان ، شکی نبودبا دستهای پنهان والوده ای که در فوتبال ما حرف اول را میزنندمی توانست بعنوان یکی از مربیان لیگ برتری قرار دادهای انچنانی امضاء کند. با یک حساب سرانگشتی ببینید که مربیان فعلی لیگ چه چیزی برتر از ایشان دارند
5-الف : برنامه ریزی کوتاه مدت(همان 4 مرحله از پیش گفته شده) فقط برای نجات ملوان وعدم سقوط این تیم محبوب به لیگ دو.
دوستان وهمشهریان عزیز فراموش نکنیم که ما تجربه نردبانی ( فراز وفرود)را در چندین دوره داشته ایم وهر بار از ان گردنه سرافرازانه عبور کرده ایم ولی باور کنید اینبار قضیه با دفعات قبل تفاوت فاحشی دارد.
دوستان باور کنید مشکل از مربیان ما نیست از تیم ماست که بسیار بد بسته شده است وگرنه دانش مربیان این شهر کم از امثال کاظمی، میثاقیان، مهاجری، کمالوند، ویسی و ... نیست.
6٫ ب :برنامه ریزی میان مدت (حداقل 4 سال)
1-اولین کار در این بخش باید انحلال هیئت مدیره ملوان باشد .چه کسی است که نداند تمام ناکامیها وسیه روزیهای ملوان از بی کفایتی هیات مدیره فعلی ملوان است . هئیت مدیره فعلی ملوان دارای تز مادر بزرگ خدابیامرزم پس از 95 سالگی است که مرتب می گفت اگرجان من نباشد میخواهم دنیا نباشد
یعنی ظاهرا این هیئت هم ملوان را فقط برای خود میخواهد ،هرچند این خود خواهی به قیمت سقوط ملوان به دسته دوم هم بینجامد! لابد این هیئت شعارشان ان است که «دیگی که برای من نمی جوشد میخواهم کله سگ در ان بجوشد».از فراموش خیالی این هیئت همین بس که فراموش کرده اند این ملوان ریشه در هویت ملی این شهرستان دارد و ان را با کالا واجناس خرید و فروش شونده اشتباه می گیرند.
2- ترکیب هیئت عامل ملوان از:
– منطقه ازاد( فراموش نکنیم که این منطقه تجاری بنام انزلی و از کیسه اعتبارات این شهرستان ساخته شده است و حتما می باست در تصمیم گیری های شهری نقش ایفا کند)
– سرمایه گذار(اسپانسر اعم از شخص یا شهروندان)
– شورای محترم شهر(بعنوان بخش مهم ومغفول مانده شهرستان)این سه بخش میتوانند بطور تساوی
سهامدار باشند
– مربیان ومتخصصان شهرستان (مثل جناب صالح نیا. ایراندوست ووو…)
7. برنامه ریزی برای تیم های نوجوانان و جوانان وامیدوتفویض اختیارمدیریت ان به اقای محمد احمدزاده ، طوریکه بعد از انقضای مدت بتوان از ایشان مسئولیت خواست.ابهام زدایی از بازیکنان این رده ها وخانواده های محترم انها که عمدتا اعتقاد دارند که مدیریت های پیشین باشگاه بجای رویکرد درونی به داشته هاو سرمایه های انسانی شهرستان واستان(بومی)رویکرد بیگانه محور داشته است، از وظایف انکار ناپذیر اقای احمد زاده خواهدبود.
8٫ برنامه ریزی بلند مدت (بین8 تا 10سال) که باز هم می بایست با محوریت جناب احمدزاده باشد
حقیر بعنوان خاک خورده این میادین وبا بضاعت ناچیز اکادمیک ، بجد اعتقاد دارم دور نیست که ما دوباره به ان عصر طلایی برسیم فقط ضامن اینکار علاوه بر موارد از پیش امده، صبوری شهروندان
وحمایت همه جانبه هواداران وهمه شهر وندان از تیم محبوب شان است.
دراین راستا برنامه ریزی پایه ای بسیار مهم است . مدیریت اکادمی ها و تیم های نونهال وانتخاب
استعدادیابان زبده که الحمدلله در این شهرستان کم نیستند می تواند بعنوان کارهای کلیدی وپایه ای انجام شود .قرار دادهای طویل المدت با بازیکنان این رده ها (حداکثر 10 سال درصورت داشتن مجوز قانونی) میتواند بعنوان جبران بخشی ازانرژی وسرمایه ای که صرف اینگونه بازیکنان میشود، انجام گردد.
در صورت صبر وحوصله وناامید نشدن شهروندان ومسئولین ذیربط،میتوان از بابت فروش همین بازیکنان، جایگاه مالی باشگاه را ترفیع داد. فراموش نکنیم که این امر دست نایافتنی نیست چنانکه در سالهای قبل ملوان بعنوان یکی از باشگاههای پایه ای صادر کننده فوتبالیست معروف بود این قضیه هم اکنون در
بسیاری از کشورهای فقیر دنیا(افریقا) در رشته های مختلف واز جمله فوتبال ، از طریق ترانسپورت بازیکن به کشور های مورد نظربعنوان یک امر عادی و روتین درحال جریان است.
جان کلام این است که ملوان در این شرایط وانفسا دو گزینه بیشتر ندارد:
یا آنچه که از پیش گفته شدو یا تزریق پول های فراوان در نیم فصل دوم وبالا بردن سطح کیفی تیم، که با این اوضاع شهر، عملا غیر ممکن است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.