سیدامین نجات روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود:جلسه هماهنگی با اداره زندان ها جهت پاکسازی سنبل آبی برگزار شدکه پس از بحث و تبادل نظر پیرامون مخاطرات گیاه سنبل آبی و مکان های انتشار نسبت به چگونگی عملیات اجرایی پاکسازی و همکاری نیروها تبادل نظر بعمل آمد.
وی خاطرنشان کرد:گیاه سنبل آبی از جمله گونه های مهاجم غیر بومی است که با سرعت بالا در پهنه آبی تکثیر و با گسترش در مناطق مختلف، تهدیدی برای تنوع زیستی به شمار می آید.
وی از شهروندان خواست که از دست زدن و انتقال این گیاه بطور جدی پرهیز نمایند.
وی اظهار داشت: در ماه های اخیر ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود با همکاری اداره زندان ها حدود 70درصد از 33 هکتار مناطق و گستره آبی لنگرود که مورد هجوم این گیاه قرار گرفته بودند را پاکسازی کردند.
گیاه سنبل آبی پس از مشاهده در تالاب عینک رشت در سال های اخیر در دیگر پهنه های آبی شهرستان های گیلان بویژه شرق گیلان گسترش یافت و هم اکنون به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی در این مناطق مطرح است.
در سال 1395 برای اولین بار گیاه سنبل آبی در داخل کانال آبرسانی کشاورزی رادارکومه چمخاله لنگرود مشاهده شد که آب این کانال با وارد شدن به آب رودخانه لنگرود، آن را آلوده کرد و از آن تاریخ تاکنون در دو مرحله نسبت به پاکسازی این گیاه طی سال های 96 و 97 اقدام شده است.
در شهریور ماه امسال هم عملیات جمع آوری این گیاه مزاحم با همکاری پدافند غیرعامل گیلان ، شهرداری لنگرود و چمخاله ، هلال احمر ، سپاه ، اداره شیلات و فرماندهی یگان آبزیان آغاز شد که این گروه در این عملیات حدود پنج درصد این گیاه را پاکسازی کردند.
از بیست و هفتم شهریورماه تاکنون اداره حفاظت محیط زیست لنگرود با همکاری اداره زندان های استان و شهرستان لنگرود و با در اختیار گذاشتن چهار قایق توسط سپاه ، عملیات پاکسازی را ادامه می دهد و هم اکنون رودخانه رادارکومه با آوردن یک دستگاه سنبل روب از بندر انزلی بطور کامل جمع آوری و علاوه بر آن 10کیلومتر هم کناره های این رودخانه از وجود گیاه سنبل آبی پاکسازی شده است.
شهرستان لنگرود با بیش از 140 هزار نفر جمعیت دارای سه بخش مرکزی ، کومله و اطاقور و پنج شهر است و در 60 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.
یکی از بزرگترین و معروفترین رودخانه های شرق گیلان که از ارتفاعات لاهیجان سرچشمه می گیرد از داخل شهر لنگرود عبور می کند.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.