به گزارش ایرنا ، شخصیت محوری داستان زنی است که یک شب به بند محکومین افکنده می شود و او نه چون شهرزاد با قصه ، که با گفتمان سکوت ، می کوشد خود را از گزند زندان برهاند.
بند محکومین روایت سرنوشت آدم هایی است که به واسطه ی گذشته ی خود کنار هم گرد آمده اند . رمان در زندان لاکان رشت می گذرد ، در بند محکومین هر زندانی قصه ای دارد و خانجانی تلاش کرده با شکافتن گذشته ی هر کدام پیوندی میان این آدم ها بسازد تا ساختار چند تکه اش تکمیل شود. نویسنده در این زمان استراتژی نویی ساخته که در آن آدمها ناچار شده اند با قصه های خود به حیات شان در متن ادامه دهند، حیاتی که در مورد هر کدام شان متفاوت است . در این ساختار زندان به مثابه ی حافظه ی متن شده است و مخاطب را با تکه هایی روبه رو می کند که سعی می کنند نیشتری باشند بر رئالیسمی محافظه کار . برای همین رمان بند محکومین بدل به اثری متفاوت می شود. زبان قصه گو و غیرتوصیفی نویسنده نیز به این ضرباهنگ افزوده شده و اثر را با سرعت پیش می راند . خانجانی جهانی متفاوت می سازد که در داستان های با محوریت زندان کم نظیر است.
* درباره نویسنده
کیهان خانجانی، متولد 1352 رشت، نویسنده و مدرس داستان است. نخستین داستانش (رخش) سال 1371 در نشریات چاپ شد. از آثار منتشر شده او می‌توان به «سپیدرود زیر سی وسه پل»، مجموعه داستان، 1383، چاپ پنجم 1394 (تقدیرشده در ششمین دوره جایزه ادبی مهرگان ادب 84 نامزد پنجمین دوره جایزه ادبی گلشیری 84) ؛«کاتبانِ روایتِ چندم » (گردآوری مقالاتی درباره ساختار روایت در قصه‌های قرآنی از: احمد بیگدلی، دکتر ابوالفضل حری، محمد حسینی، ابوتراب خسروی، و…)، 1388 اشاره کرد. آثار در دست انتشار او «مردی که می ‌سوخت (مجموعه داستان)»، نشر پیدایش؛ «بند محکومین (رمان)»، نشر چشمه و کتابتِ روایت / «درس گفتارهای داستان (گردآوری پانزده مقاله از: امیر احمدی آریان، کورش اسدی، منیرالدین بیروتی، محمد تقوی، محمد حسینی، محمود حسینی ‌زاد، ابوتراب خسروی، عنایت سمیعی، محمد شریفی، مهدی غبرایی، شمس لنگرودی، و…)»، نشر آگه است.
ماحصل کارگاه‌های او 26 جلد مجموعه داستان و رمان بوده که تحت عنوان «عصرچهارشنبه ما» منتشر می شود. وی داور جوایز ادبی از جمله بنیاد گلشیری و سردبیر پانزده شماره نشریه ‌ی‌ «ویژه‌ی ادبیات خزر» نیز بود .
* 10 اثر انتخاب شده
نامزدهای اولیه جایزه ادبی «احمد محمود» در بخش رمان به این شرح اعلام شده اند:
1. ' آتشِ زَندان ' ، ابراهیم دَمشناس، نشرِ نیلوفر
2. ' آلوت ' ، امیر خُداوردی، انتشاراتِ نگاه
3. ' بالزن‌ها ' ، محمدرضا کاتب، نشرِ هیلا
4. ' بندِ محکومین' ، کیهان خانجانی، نشرِ چشمه
5. ' تهرانی‌ها ' ، امیرحسین خورشیدفر، نشرِ مرکز
6. ' راهنمای مُردن با گیاهان دارویی '، عطیه عطارزاده، نشرِ چشمه
7. ' سالِ سی' ، احمد ابوالفتحی، نشرِ چشمه
8. ' سرزمینِ عجایب' ، جعفرِ مدرس صادقی، نشرِ مرکز
9. ' شهرهای گمشده ، آیدا مرادی آهنی، نشرِ سَده
10. ' غروبدار' ، سمیه مَکّیان، نشرِ چشمه
این کتاب‌ها بر اساس نظرسنجی بین حدود 50 نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار به این مرحله رسیده‌اند؛ به این صورت که کتاب‌های مذکور هم از نظر میزان امتیاز مفروض و هم پراکندگی آراء بیشترین‌ها را به دست آورده‌اند. این 10 رمان در اختیار سه داور نهایی قرار گرفته و از بین‌شان پنج اثر به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب خواهند شد. این پنج اثر نیز در هفته پایانی آذر معرفی خواهند شد. گروه اجرایی جایزه «احمد محمود» ابراز امیدواری کرده در هفته اول دی جشن نهایی را برگزار کند.
داوری این دوره جایزه «احمد محمود» در بخشِ رمان را محمد حسینی، کامران سپهران و امیر نصری بر عهده دارند. دبیرِ این دوره نیز مهدی یزدانی خُرّم است.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.