حبیب جهانساز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با پرداخت 11میلیارد تومان از مطالبات باقیمانده چایکاران از سهم دولت طی سال 97 ، تمامی قدرالسهم دولت پرداخت شده و 14میلیارد تومان از قدرالسهم کارخانه های چایسازی بابت بهای برگ سبز چای باقی مانده که این مبلغ نیز بزودی از طریق سازمان چای به چایکاران پرداخت خواهد شد.
وی تصریح کرد: از مجموع 220میلیارد تومان مطالبات چایکاران بابت برگ سبز چای در سال زراعی 97 تاکنون اعم از سهمیه دولت و کارخانه های چایسازی، 206میلیارد و 337میلیون تومان از طریق سازمان چای به حساب چایکاران واریز شده است.
جهانساز قدرالسهم کارخانه های چایسازی را 93میلیارد و 663میلیون تومان ذکر کرد و یادآور شد: کارخانه های چایسازی تاکنون 86درصد سهم خود که شامل 79میلیارد و 700میلیون تومان می شود را به چایکاران پرداخت کرده اند .
به گفته رئیس سازمان چای، در سال زراعی جاری 112 هزار و 736تن برگ سبز از باغ های گیلان و مازندران خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد افزایش نشان می دهد و از این میزان برگ سبز 25هزار و 366تن چای خشک با کیفیت تولید شده که این میزان چای خشک در سال قبل حدود 24 هزار تن بود.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه ، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ۹۷ با چهار درصد افزایش، برای برگ سبز درجه یک 27هزار و ۲۹۲ ریال و درجه دو 15 هزار و ۲۸۳ ریال تعیین شده بود.
براساس نظر کارشناسان سازمان چای و کشاورزان، روند کلی تولید برگ سبز چای در سال جاری به علت مناسب بودن بارندگی های فصلی وضعیت خوبی داشت اما در آستانه فصل برداشت چای در بهار، سرمای نابهنگام موجب خسارت و افت کیفیت چای بهاره و در مجموع کاهش محصول شد.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.