به گزارش خبرنگار ایرنا مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان آستارا روز یکشنبه در این همایش در سالن اجتماعات شهرداری این شهر گفت: تغذیه ورزشی مرحله ای از آماده سازی ورزشکاران برای بهترین عملکرد است و وعده های غذایی قبل و بعد ورزش، باید مهم تلقی شود.
دکتر سپیده جباری افزود: معده انسان در زمان حرکات ورزشی نباید غذاهای پرچرب و سنگین نظیر گوشت، شیرینی جات و سرخ کردنی هضم کند و ورزشکاران در زمان نزدیک به فعالیت های ورزشی از غذا اجتناب کنند.
وی اظهار کرد: علاقه مندان به افزایش حجم عضلات با ورزش، دو ساعت پس از حرکات ورزشی، بدون زیاده روی از مقداری کربوهیدرات‌، پروتئین و کمی چربی استفاده کنند و خوردن ماکارونی، نان سبوس‌دار، میوه و ماست برای این هدف مناسب است.
متخصص تغذیه ادامه داد: آب و مایعات، مهم ترین ماده برای اندام ها و تنظیم دمای بدن است اما ورزشکاران با نادیده گرفتن آنها و با مصرف داروها و مکمل های غیرمجاز، سلامتی خود را به خطر می اندازند.
جباری گفت: شاخص مصرف روزانه نمک در ایران 12 و در جهان پنج گرم و شاخص مصرف شکر در ایران 51 و در جهان 40 گرم است و مهمترین علت دیابت چاقی، تغذیه نامناسب و کم تحرکی و راهکار مقابله با بسیاری از بیماری ها کنترل وزن، برنامه غذایی و ورزش است.
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و مدیر بزرگترین باشگاه بانوان در غرب گیلان نیز در این کارگاه گفت: پیاده‌روی برای کاهش وزن و تناسب اندام مقید است و تبلیغات باشگاه ها برای کاهش وزن، غیرعلمی و غیرکارشناسی و برای سلامتی خطرناک است.
مهتاب سردی افزود: تناسب وزن با آب درمانی، گیاه درمانی و خوردن آدامس و شکلات لاغری مبنای علمی ندارد و عوارض جبران ناپذیر خواهد داشت.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع و سه هزار و 500 ورزشکار در 35 هیات ورزشی آن ساماندهی شده است.
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.