به گزارش خبرنگار ایرنا طی روزهای تاسوعا و عاشورای هر سال هیأت های مختلف عزادارای از سراسر استان گیلان به این شهر مذهبی آمده با راه اندازی دستجات سینه زنی و زنجیر زنی وارد حرم مطهر شده و در عزای شهادت سید الشهدا و یاران باوفای آن حضرت، سوگواری می کنند.
در این آیین های عزاداری مردم دوستدار اهل بیت (ع) در حالی که لباس های سیاه عزا بر تن دارند، با پخت غذاهای نذری از مشتاقان و عزاداران خاندان عصمت و طهارت پذیرایی می کنند.
همزمان با حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) نیز حرم مطهر سید محمد (ع) و سید حسن (ع) آستانه اشرفیه و بیش از 60 بقعه متبرکه این شهرستان پذیرای مشتاقان اهل بیت (ع) و سوگواران حسینی هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در تاسوعای حسینی هم روستای سوخته کوه بخش مرکزی آستانه اشرفیه پذیرای بسیاری از عزاداران بود و هیات های مختلف عزاداری با حضور در بقعه متبرکه امیر کیاء (ع) سوخته کوه در غم شهادت حضرت عباس (ع) به سوگواری پرداختند.
در این آیین ها که در میان اشک و ماتم عزاداران و نوحه خوانی مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد؛ شرکت کنندگان با سردادن نوای یا عباس (ع) یاد جوانمردی ها و رشادت های آن حضرت را گرامی داشتند.
برگزاری آیین های عزاداری تاسوعای حسینی در روستای سوخته کوه بیش از 50 سال قدمت دارد و مردم متدین این منطقه همه ساله در این روز، از عزاداران و سوگواران حسینی میزبانی و پذیرایی می کنند.
شهرستان آستانه اشرفیه با 2 بخش مرکزی و بندرکیاشهر و 105 روستا، در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
7287/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.