بهرام پورضرب روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: در تعدادی از روستاهای آستارا بیماری تب برفکی در دام مشاهده است و ماموران دامپزشکی این شهرستان نسبت به تجویز دارو و سمپاشی جایگاه های دام آمادگی دارند.
وی اضافه کرد: در اردیبهشت و خرداد امسال واکسیناسیون حدود 9 هزار دام سنگین و سبک آستارا علیه بیماری تب برفکی در قالب طرح ملی برنامه ریزی شده بود که به دلیل همکاری نکردن دامداران، 20 درصد از دام های مناطق مورد نظر ایمن شدند.
وی تب برفکی را بیماری ویروسی عفونی و واگیر عنوان کرد و گفت: مهمترین راه انتشار این بیماری، انتقال به روش مستقیم از طریق تماس دام آلوده با دام حساس است و تب، آب ریزش دهان، بی اشتهایی و لنگیدن از علایم آن در گاو و گوسفند است.
پورضرب با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی در صورت مجوز سازمان دامپزشکی کشور انجام خواهد شد، بیان کرد: دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی باید با مجوز بهداشتی سازمان دامپزشکی خرید و فروش دام را انجام دهند و در صورت مشاهده علائم این بیماری به شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا مراجعه کنند.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و دامداران این شهرستان 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز را به روش های سنتی و نیمه سنتی نگهداری می کنند.
7105 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.