به گفته فعالان بخش مسکن؛ بازار مسکن به دلیل بی اعتمادی به بازار، کمی رونق گرفت اما با افزایش بی ضابطه برخی فروشندگان سازه ها و سودجویان و از آنسو خالی بودن دست مردم، رکود دوباره بر بازار این صنعت حاکم شد.
آنان معتقدند: بیشتر خریداران کنونی هم مصرف کنندگان غیرواقعی هستند که خود، مالک مسکن دیگری می باشند اما خرید و فروش آنها در این مقطع زمانی بر افزایش قیمت ها و رهن و اجاره مسکن تاثیرگذار است. اگر هرساله این افزایش قمیت ها به صورت عرفی و منطقی انجام می شد؛ اکنون قیمت های افسار گسیخته رهن و اجاره، مستاجران را مجبور به کنار آمدن با صاحب خانه می کرد.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در حاشیه مراسم تجلیل از واحدهای تولیدی برتر در حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان به خبرنگار ایرنا گفت: سهم زمین در قیمت مسکن بالاست و با احتساب افزایش صد درصدی قیمت محصولات فلزی، استفاده 56 کیلوگرم محصولات فلزی به ازای هر مترمربع، افزایش صددرصدی آن در یک مترمربع، 150 هزار تومان می شود.
شهرام میرآخورلو افزود: در تهران متوسط هر مترمربع چهار میلیون تومان است که اعمال این 150 هزار تومان برای هر مترمربع عددی نیست که سهم اثرگذاری باشد ولی باید حواسمان باشد که این تغییرات قیمت نباید جو روانی بوجود بیاورد که عده ای سوء استفاده کنند و به بهانه قیمت مصالح، قیمت مسکن را بالا ببرند.

** ضرورت نظارت دولت بر بازار مسکن
در همین رابطه رئیس اتحادیه مشاوران املاک مرکز استان گیلان با حبابی خواندن قیمت های مسکن گفت: قیمت مسکن در استان به صورت جهشی افزایش یافته بطوری که گاهی قیمت منازل نوساز تا 80 درصد نیز رشد داشته است.
علی حامی احمدی به ایرنا افزود: افزایش بی ضابطه قیمت مسکن چه در خرید و چه رهن و اجاره، مشکلات زیادی را برای بخش عظیمی از مردم بوجود آورده و نوسانات نرخ ارز ، ارتباطی به افزایش بی رویه قیمت مسکن ندارد.
وی ادامه داد: مصالحی که از خارج از کشور وارد شده باشد، ارز دولتی دریافت کرده اند؛ بنابراین افزایش قیمت ها ارتباط زیادی با نوسانات نرخ ارز ندارد.
احمدی با اشاره به افزایش 25 تا 30 درصدی کرایه و رهن خانه در رشت، وضعیت مسکن در استان را در حال حاضر دارای رکود تورمی دانست و گفت: نظارت و مدیریتی در بخش مسکن وجود ندارد و هرکس، هرچه خواست برای فروش مسکن قیمت می گذارد.

*** قیمت های مسکن واقعی نیست
یکی از مشاوران املاک منطقه گلسار رشت نیز در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به افزایش ناگهانی و غیرمنطقی مسکن اظهار داشت: اگر افزایشی هم اتفاق بیفتد، باید تدریجی و نه ناگهانی و به صورت غیرمنطقی باشد.
علی بیدریغ ادامه داد: بدلیل گران بودن در حال حاضر بیشتر خانه هایی که خرید و فروش و حتی رهن و اجاره می شوند؛ متراژهای پایین 90 متر دارند.
وی اضافه کرد: البته در حال حاضر مشتری خرید خانه (تقاضا) بیشتر از واحدهای عرضه هست.
مشاور املاک دیگری واقع در منطقه عینک رشت نیز به ایرنا گفت: بیشتر مستاجران ترجیح می دهند که با صاحبخانه برای تمدید قراردشان به تفاهم برسند چراکه خانه های اجاره ای بسیار کم و یا قیمت ها بسیار بالاست.
محمد غلامی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون قولنامه فروش تعداد اندکی واحد مسکونی نوشته ام، افزود: قیمت های مسکن، کاذب است و ادعای اینکه افزایش قیمت مصالح موجب قیمت مسکن شده؛ این سوال را به ذهن متبادر می کند که مگر مالکان، ساختمان را با قیمت مصالح جدید ساخته اند!
وی ادامه داد: بیشتر خریداران مسکن، مصرف کنندگان واقعی نیستند و به طور عمده قیمت مسکن از توان خریداران واقعی خارج است.

** نگرانی شهروندان از افزایش جهشی قیمت مسکن
شماری از شهروندان نیز در گفت وگو با ایرنا، خواستار ورود دولت برای نظارت بر بازار مسکن شدند و گفتند: قیمت خرید و همچنین رهن و اجاره مسکن بشدت افزایش یافته و لازم است دولت برای جلوگیری از افزایش افسار گسیخته قیمت ها ، وارد عرصه نظارت شود.
رضا ستوده یک شهروند رشتی گفت: یکسال قبل در بانک مسکن سپرده گذاشتم تا امسال بتوانم برای خرید مسکن تسهیلات دریافت کنم اما اکنون که زمان پرداخت وام رسیده، بدلیل افزایش جهشی قیمت ها ، با مجموع مبلغ وام و ذخیره پولی ام قادر به خرید نیستم.
افزود: قیمت مسکن در رشت در عرض چند هفته حتی برخی جاها به یکباره دو برابر شد.
حسین مجرد دیگر شهروند رشتی که خود مستاجر است نیز گفت: در یکی از محله های شهر رشت خانه اجاره کرده ام اما رهن و اجاره ، آنقدر افزایش یافته که همواره در بیم هستم که زمان اتمام قرارداد، چه مقدار به قیمت منزل اضافه می شود.
وی ادامه داد: مستاجران نمی توانند هیچ پس اندازی در سال داشته باشند و یا حتی برای زندگی شان چیزی بخرند چراکه بدلیل مشخص نبودن افزایش قیمت ها در سال آینده، همواره بایستی همان اندوخته را برای قرارداد بعدی حفظ کنند.
وی یادآور شد: مسکن مهر که به نام بی خانه ها و با هدف بهره مندی همه مردم از خانه ساخته شده، بدلیل گران بودن ناموفق ماند و عموماً افرادی آنجا ساکن شدند که از قبل هم خانه و هم پول کافی برای خرید مسکن داشتند.
بر اساس آخرین سرشماری عمومی؛ گیلان 2 میلیون و 530 هزار و 696 نفر جمعیت دارد که یک میلیون و 603 هزار و 26 نفر شامل 537 هزار و 417 خانوار در مناطق شهری و 927 هزار و 660 نفر شامل 313 هزار و 957 خانوار در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.