به گزارش ایرنا تعیین قیمت توافقی خرید برای هر کیلوگرم وش پنبه به قیمت 50 هزار ریال تا زمان اعلام نرخ تضمینی محصول توسط دولت اینک موجی از امید را در میان پنبه کاران استان ایجاد کرده و از سوی دیگر واسطه ها وارد عمل شده تا پنبه را با قیمت کمتری و پیش از ارائه به کارخانه های پنبه پاکنی خرید کنند.
شورای اقتصاد نرخ تضمینی قیمت هر کیلوگرم وش پنبه را در سال زراعی قبل 31 هزار و 960 ریال تعیین کرده بود، ولی امسال هنوز نرخ خرید را اعلام نکرده است.
به منظور حمایت از پنبه کاران گلستان نشستی با حضور مسوولان جهادکشاورزی، مدیران کارخانه های پنبه کنی فعال در منطقه و رییس و کارشناسان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان برگزار و اعلام شد که کف قیمت خرید هر کیلوگرم وش پنبه توسط کارخانه های پنبه پاک کنی استان 50 هزار ریال است.
علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار امیدواری کرد که با افزایش قیمت خرید وش پنبه، این محصول کم آب طلب در آینده نزدیک جایگزین کشت های با آب بری زیاد شود.
وی افزود: با توجه به قیمت کنونی ارز، صادرات و ارزآوری حوزه زراعت پنبه توسعه خواهد یافت.
رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سال زراعی جاری در استان حدود 11 هزار هکتار پنبه کشت شده است.
علی موسی خانی افزود: در گلستان 10 کارخانه پنبه پاک کنی فعال وجود دارد که تاکنون پنج کارخانه برای خرید وش پنبه با قیمت توافقی و پایه هرکیلوگرم 50 هزار ریال اعلام آمادگی کرده اند.
وی از پنبه کاران گلستان خواست که وش باز شده را در هوای صاف و آفتابی برداشت کرده و از کیسه پلاستیکی برای نگهداری و حفظ سلامت محصول استفاده نکنند.
سال قبل در گلستان 19 هزار و 500 تن وش پنبه از سطح 9 هزار و 640 هکتار برداشت شد که 20 درصد از تولید این محصول را در کشور شامل می شد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور دارای 650 هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله غلات و پنبه می رود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.