غلامعلی نورا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زهکشی این مقدار اراضی در حوزه سد گلستان به صورت زیرزمینی و بیشتر باهدف خارج کردن آب و املاح اضافی از بستر و عمق خاک، جلوگیری از شور شدن خاک و افزایش تولید در واحد سطح انجام می شود.
وی بیان کرد: زهکشی اراضی زراعی از محل اعتبارات ملی و استانی حوزه فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی انجام می شود و در این حوزه پارسال مجموعا مبلغ 420 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.
نورا اضافه کرد: احداث، مرمت و ریگلاژ 40 کیلومتر جاده بین مزارع، احداث، مرمت، لایروبی و زهکشی 180 کیلومتر کانال های آبیاری عمومی، اجرای دو هزار و 350 هکتار روش های نوین آبیاری و توسعه صنایع تبدیلی از دیگر اقدامات انجام شده از محل اعتبارات پارسال حوزه فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی بوده است.
زهکشی فرآیند خارج کردن آب سطحی اضافی و مدیریت سفره آب زیرزمینی کم عمق از طریق نگه داشت و دفع آب و مدیریت کیفیت آب برای رسیدن به منافع دلخواه اقتصادی و اجتماعی همزمان با محیط زیست است و جمع آوری و خارج کردن املاح اضافی، جمع آوری آب های سطحی ناشی از روان آب، ایجاد تهویه مناسب در محیط خاک ریشه، بهبود کارایی ماشین آلات مخصوصا کشاورزی و استحکام بخشیدن به ساختمان خاک از جمله اهداف اجرای آن است.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین از پرداخت حدود 469 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی از سال 92 تا 96 در این شهرستان خبر داد و گفت: با این میزان تسهیلات پرداختی 549 دستگاه تراکتور، 18 دستگاه کمباین و 400 دستگاه ادوات دنباله بند خریداری و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: از مجموع تسهیلات اعلام شده، مبلغ 106 میلیارد و 520 میلیون ریال آن در سال گذشته پرداخت شد که با آن 114 دستگاه تراکتور، 2 دستگاه کمباین و 85 دستگاه ادوات دنباله بند خریداری و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
نورا اضافه کرد: امسال نیز خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی این شهرستان 90 میلیارد ریال پیش بینی شده که تا الان 34 میلیارد و 370 میلیون ریال برای خرید 35 دستگاه تراکتور و 13 دستگاه ادوات دنباله بند به کشاورزان پرداخت شده است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت حدود 170 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی با 14 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و علاوه بر آن هر ساله حدود 20 هزار هکتار نیز در قالب کشت دوم انجام می شود.
این شهرستان با تولید سالانه 700 تا 900 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی با ارزش تقریبی 16 هزار میلیارد ریال از مراکز مهم تولیدات کشاورزی دراستان گلستان و کشور به شمار می رود.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.