به گزارش خبرنگار ایرنا حسن مختارپور روز یکشنبه در کارگاه کشوری کشت نشایی در گرگان اظهار داشت: ایران سالهاست که جزو مناطق تحت تاثیر کم آبی بوده و توسعه کشت نشایی باید از چهار سال قبل جدی گرفته می شد.
رییس مرکز تحقیقات بخش زراعی و باغی گلستان توسعه کشت نشایی را جزو اولویت های وزارت جهادکشاورزی بیان کرد و افزود: جدی گرفتن و توسعه این شیوه برای نجات از مشکلات کم آبی ضروری است.
وی اضافه کرد: بیشترین مصرف آب کشور با 85 درصد مربوط به بخش زراعت و کشاورزی است که سرمایه گذاری در حوزه کشت نشایی باعث 10 تا 20 درصد صرفه جویی در مصرف آب می شود.
مختارپور بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مزایای کشت نشایی در جامعه و تامین امکانات و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این شیوه تاکید کرد.
مجری طرح کشت نشایی گلستان در این کارگاه آموزشی به آخرین یافته های کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان در خصوص اقتصادی کردن این شیوه کشت بویژه در حوزه گیاهان زراعی همچون پنبه، ذرت، سویا، لوبیا و آفتابگردان پرداخت.
رییس اداره فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی گلستان نیز در حاشیه این کارگاه دو روزه به خبرنگار ایرنا گفت: این استان میزبان کارگاه آموزشی مکانیزاسیون کشت نشایی با هدف توسعه آن و آشنایی دست اندرکاران با روش های تولید، نگهداری و انتقال نشاء به مزرعه از امروز یکشنبه تا فردا هشتم مرداد ماه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان است.
عید محمد فاروقی افزود: در این کارگاه شماری از کارشناسان مکانیزاسیون، زراعت و مدیران مکانیزاسیون جهادکشاورزی استان های کشور حضور دارند.
به گفته وی، توسعه کشت نشایی محصولات زراعی همچون پنبه، ذرت، سویا، کلزا از طرح های وزارت جهاد کشاورزی است که به منظور کاهش مصرف آب، بذر، کود، سم و افزایش تولید و بهره وری ترویج می شود.
گلستان با حدود 650 هزار هکتار زمین زراعی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود که استمرار خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال های اخیر، ضرورت استفاده مناسب از آب را در این استان دوچندان کرده است.
گلستان از استان های پیشرو در سرمایه گذاری برای توسعه کشت گیاهان زراعی در کشور نیز به شمار می رود که این طرح توسط کارشناسان مرکز تحقیقات جهادکشاورزی از سال 94 اجرایی شده است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.