گلستان 24 نوشت: کارخانه سیمان که در دامنه ی نیلکوه شهرستان گالیکش قرار دارد، یکی از بزرگترین کارخانه های تولید سیمان شمال کشور می باشد که مواد اولیه معدنی خود را از کوه های اطراف خود تامین می کند.
این کارخانه سیمان که بدون توجه به آمایش سرزمین در این منطقه سرسبز و زیبا قرار گرفته علاوه بر اینکه زیبایی طبیعت نیلکوه را مخدوش کرده موجب ایجاد مشکلاتی در جنگلهای اطراف شده است، چرا که با استخراج مواد معدنی از دامنه کوه موجب تغییراتی در منظره آن شده است.
از آنجا که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معتقد است که این کارخانه با توجه به برخی از چارچوب ها نظیر نصب فیلتر توانسته بهترین کارخانه سر سبز سیمان کشور شناخته شود ولی بسیاری از تشکل های محیط زیستی و برخی از فعالان اجتماعی به فعالیت آن در جنگل اعتراض دارند.
حتی به لحاظ زیست محیطی وجود این کارخانه در میان انبوه جنگل های نیلکوه علت فعالیت‌های مکرر و برداشت بی رویه مواد معدنی در دامنه کوه خطر ساز است.
به اعتقاد قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان علت آتش سوزی و نابودی جنگل های شهرستان گالیکش در چند مدت اخیر استفاده پیمانکاران این کارخانه از مواد آتش زا و انفجار بر دامنه کوه بوده است.
با این حال مدیران کارخانه سیمان مدعی هستند که وجود دستگاههای مدرن فیلتر هوا باعث جلوگیری از آلودگی فضا به علت فعالیت‌های این کارخانه می‌شود.
در ادامه مسوولان این کارخانه اعلام کردند که تاکنون فعالیت های زیادی نظیر کاشت 5 هزار اصله نهال در سایت کارخانه و همچنین قرارداد صد میلیون تومانی جهت احیا جنگل با اداره منابع طبیعی شهرستان مینودشت بسته اند.
با این تفاصیل باز هم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان وجود این کارخانه را علت آتش سوزی های مکرر در جنگل ها دامنه نیلکوه دانسته و نسبت به فعالیت‌ آن در دادگاه اعلام شکایت کرده است.
باید دید که با توجه به نظریه کارشناسان محیط زیستی و همین طور فعالان اقتصادی استان گلستان در آینده وضعیت این کارخانه سیمان چه می شود.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.