به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین قنبری روز سه شنبه در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گنبدکاووس به خبرنگاران گفت: تسریع در تکمیل این سد که اکنون 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می تواند در رفع کمبود آب شرب منطقه شرق گلستان بسیار موثر باشد.
وی با تاکید برضرورت پیگیری برای تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل این سد از سوی مدیران استان گلستان، افزود: درصورت تامین منابع مالی مورد نیاز، به احتمال زیاد آبگیری این سد در سال آینده آغاز می شود و با بهره برداری از آن، سد نرماب چهل چای قابلیت تنظیم 220 میلیون مترمکعب آب را دارد.
قنبری اضافه کرد: هم اکنون در راستای فراهم کردن مقدمات استفاده از منابع آب سد نرماب چهل چای، عملیات احداث یک منبع بتنی ذخیره آب با حجم 50 هزار متر مکعب و تصفیه خانه جانبی آن با اعتبار تقریبی 120 میلیارد ریال در مینودشت آغاز شده است.
وی بابیان اینکه 95 درصد آب شرب گنبدکاووس از 17 حلقه چاه از عمق 380 متری و دو حلقه چاه فلمن تامین می شود، تصریح کرد: با تکمیل سد نرماب چهل چای و تامین آب شرب منطقه، می توان از استحصال بی رویه منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای درسال 90 با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال بر روی سه رودخانه 'نرماب، چهل چای و خرمالو ' در شهرستان مینودشت در شرق استان گلستان آغاز شد؛ این سد از نوع سد خاکی همگن به ارتفاع 60 متر و حجم مخزن 115 میلیون متر مکعب آب است.
سد مخزنی نرماب با هدف کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در اراضی تحت پوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه و توسعه صنعت گردشگری احداث می شود.
با تکمیل سد نرماب که توسط وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانبیا درحال احداث است، آب شرب شهرستان های مینودشت، گالیکش، کلاله، گنبدکاووس تامین می شود.
شهرستان های گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش درشرق استان گلستان درمجموع حدود 500 هزار نفر جمعیت و حدود 230 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارند.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.