به گزارش روز یکشنبه ایرنا احمد قربان اف سفیر ترکمنستان در تهران را در این بازدید توماج فرماندار گمیشان، قوانلو مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان، قدس علوی مدیر کل شیلات و چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان همراهی می کردند.
سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است.
به گفته کارشناسان شیلات گلستان؛ میگوی تکثیری در این مجتمع از گونه 'وانامی' است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی 120 روز پرورش و به وزن 15 گرم می رسد.
از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان به طور متوسط سه و نیم تن محصول در هکتار برداشت می شود.
این طرح از سال 90 پس از مدتها مطالعات، در سطح 70 هکتار از اراضی منطقه عملیاتی شد و در اولین مرحله 140 تن محصول برداشت شد که 102 تن به کشورهای اروپایی و عربی صادر و مابقی به مصرف داخلی رسید.
هم اینک سطح زیرکشت 32 مزرعه پرورش میگوی شهرستان گمیشان افزون بر 650 هکتار است، طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه این طرح تا 40 هزار هکتار، تولید 75 هزار تن میگو و 25 هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.
این ظرفیت در مجموع برای 30 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.
وجود چنین ظرفیت مطلوبی در پرورش میگو در گمیشان و در شهرستانی که شغل عمده ساکنان آن به دلیل همجواری با دریای خزر ماهیگیری بوده، فرصتی برای هدایت سرمایه گذاری ها در صنعت شیلات و پرورش آبزیان بویژه میگو است.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.