حادثه چند روز پیش آتش سوزی در پارک ملی گلستان که طی آن به گفته متولیان محیط زیست و منابع طبیعی این استان و استان خراسان شمالی و طبق برآوردهای اولیه حدود 300 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی این بوستان منحصربفرد طعمه حریق شد، بار دیگر این هشدار را به مردم و مسافران داد که از روشن کردن آتش در عرصه های جنگلی باید بشدت پرهیز نمایند.
بارها دیده و شنیده شده که اقشار مختلف مردم هنگامی که در طبیعت بویژه در عرصه ای جنگلی حضور می یابند درنخستین اقدام، با شکستن درختان خشک یا شاخه های آن و برپایی آتش، بساط چایی و کباب آتشی را به راه می اندازند.
این اقدام مردم و مسافران در عرصه های جنگلی البته بیشتر بدون توجه به هشدارهای متولیان محیط زیست و منابع طبیعی و فارغ از گرمای طاقت فرسای تابستان رخ داده و مشاهده شده که پس از پایان استراحت و تفریح، آتش به حال خود رها می شود که بر این اساس بعضا شاهد آتش سوزی هایی در عرصه های جنگلی گلستان هستیم.
درسال های اخیر علت اصلی آتش سوزی درعرصه های جنگلی گلستان که بیشتر در فصل تابستان و اوایل پاییز رخ می دهد، عامل انسانی بوده که در کنار دو عامل گرمای هوا و وزش بادهای فصلی، موجبات خسارت به عرصه های جنگلی و مرتعی را فراهم می کند.
در حادثه اخیر آتش سوزی بخش شرقی پارک ملی گلستان هم به گفته دادستان عمومی و انقلاب بجنورد دو نفر که گفته شده عامل حریق در این پارک جنگلی بودند، شناسایی و دستگیر شدند.
در همین پیوند رییس کل دادگستری گلستان نیز برای جلوگیری از آتش سوزی های مشابه با عامل انسانی به دادستان های دو شهرستان گالیکش و کلاله در شرق این استان دستور داده تا پرونده کیفری برای عامل یا عاملان احتمالی آتش سوزی اخیر در عرصه های جنگلی این دو شهرستان تشکیل دهند.
هادی هاشمیان گفته است، قانون برای کسانی که سبب آتش سوزی عمدی جنگل ها شوند، حبس تا 10 سال و جبران خسارت پیش بینی کرده است.
رییس پارک ملی گلستان در این خصوص با اشاره به اهمیت این پارک ملی، عاجرانه از مردم و مسافران می خواهد که مراقب این پارک منحصر بفرد باشند و می گوید برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی های احتمالی مکان هایی را برای استراحت و آتش روشن کردن مردم در نقاط مختلف پارک پیش بینی شده است.
مهدی تیموری که دل پر دردی از حریق های سال های اخیر در پارک ملی گلستان که بیشتر به خاطر کم توجهی مردم و مسافران عبوری رخ می دهد، دارد اما باز هم براساس مسئولیت خود به مردم و مسافران توصیه می کند که برای روشن کردن آتش حتما از مکان هایی که در این پارک پیش بینی شده، استفاده نمایند.
وی، روشن کردن آتش در حاشیه جاده و یا در نزدیکی عرصه های مرتعی و استپی پارک ملی گلستان را بشدت منع کرد و گفت: با توجه به وزش بادهای محلی در این منطقه، کوچکترین بی احتیاطی، ذرات آتش را به این عرصه ها کشانده و علاوه بر آتش سوزی مناطق استپی، عرصه های جنگلی را نیز به آتش می کشد.
تیموری اضافه کرد: علاوه بر آتش سوزی های ناشی از روشن کردن آتش توسط مردم و مسافران در پارک ملی گلستان، آتش زدن کاه و کلش و بقایای پس از درو محصولاتی همچون گندم و جو نیز از دیگر عوامل حریق در عرصه های جنگلی این استان است.
وی تصریح کرد: با اینکه از سال جاری آتش زدن کاه و کلش در مزارع گندم، جو و کلزا ازسوی دادستانی جرم اعلام شده است، اما متاسفانه باز هم شاهد آتش زدن آن توسط کشاورزان بویژه کشاورزانی که در حاشیه جنگل ها زمین دارند، هستیم.
رییس پارک ملی گلستان می گوید که صرف نظر از علت وقوع آتش سوزی، مردم بایستی بدانند که اطفای آتش در عرصه های جنگلی بویژه پارک ملی گلستان بسیار سخت و طاقت فرسا است.
تیموری افزود: برای اطفای آتش سوزی اخیر پارک ملی گلستان حدود 400 نفر از نیروهای امدادی اعم از محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، مردم، سپاه و ارتش به همراه تعداد زیادی از خودروهای آتش نشانی حضور دارند.
وی اضافه کرد: با وجود مهار آتش، اما این نیروها همچنان در محل حضور دارند تا از بروز مجدد آتش که بیشتر با وزش باد و شرایط آب و هوایی فصل تابستان شعله ور می شوند، جلوگیری کنند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش درشرق گلستان نیز با انتقاد از کم توجهی برخی کشاورزان حاشیه جنگل ها و آتش زدن بقایای مزارع گندم، جو و کلزا، گفت: این کم توجهی سبب شده تا بعضا شاهد سرایت و گسترش آتش به عرصه های جنگلی باشیم.
بهزاد نجفی افزود: در روزهای گذشته چندین فقره آتش سوزی مزارع در حاشیه جنگل های این شهرستان انجام شد که با حضور بموقع نیروهای این اداره از سرایت آن به عرصه های جنگلی پیشگیری به عمل آمد.
وی از متولیان جهاد کشاورزی و محیط زیست درخواست کرد تا با کشاورزان متخلف برخورد کرده و آنان را به مراجع قضایی معرفی نمایند زیرا بیشتر توان نیروهای منابع طبیعی گالیکش، صرف اطفای آتش مزارع کشاورزی به منظور جلوگیری از سرایت آن به جنگل می شود.
به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان منطقه حفاظت شده‌ ای واقع درشرق این استان و غرب استان خراسان شمالی است که درسال 1354 به عنوان نخستین پارک ملی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است.
پارک ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران است که پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است و گفته می شود 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در مساحت تقریبی 900 کیلومتر مربع خود جای داده است.
این پارک ملی بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و گفته می شود که تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند و به همین دلیل به عنوان ذخیرگاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.
با همه این تفاسیر، به نظر می رسد، علاوه بر برخوردهای قانونی با متخلفان و زمینه سازان آتش سوزی در جنگل ها، تغییر نگرش مردم و مسافران و روشن نکردن آتش برای آماده کردن کباب و چای آتشی و آوردن غذای آماده درطبیعت امری ضروری است که باید از سوی متولیان محیط زیست، منابع طبیعی و رسانه ها درخصوص آن آگاهی بخشی شود.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.