به گزارش خبرنگار ایرنا، منصور طعنه گنبدی یکشنبه شب در مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد ثبت جهانی برج قابوس این شهر، گفت: گنبدکاووس 45 هزار واحد مسکونی مشمول عوارض دارد که سال گذشته تنها صاحبان 15 هزار واحد، عوارض خود را به شهرداری پرداخت کردند.
وی با بیان اینکه پرداخت بموقع عوارض ازسوی شهروندان، شهرداری را در اجرای بخشی از برنامه های عمران و توسعه شهری یاری می کند، افزود: استفاده از مشارکت های مردمی در پیشبرد امور عمرانی و توسعه ای شهر یکی از رویکردهای شهرداری گنبدکاووس است.
طعنه گنبدی در سخنان خود به مبلغ عوارض معوقه شهروندان گنبدی درسال 96 اشاره نکرد اما در پاسخ به خبرنگار ایرنا، این مبلغ را حدود 40 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: شهر گنبدکاووس دارای قدمت تاریخی و فرهنگی بوده ولی هنوز از نظر امکانات و مبلمان شهری با این جایگاه خود فاصله دارد.
وی تصریح کرد: برخی اقدامات زیباسازی و عمران شهری درسال های اخیر توسط شهرداری انجام شده و برنامه محوطه سازی اطراف برج قابوس و پیاده رو سازی معابر حاشیه این برج نیز در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه جهانی برج قابوس شهر گنبدکاووس نیز دراین مراسم با اشاره به قدمت چند هزار ساله این شهر به عنوان بخشی از عصر طلایی بزرگترین تمدن اسلامی، گفت: در تلاش هستیم، بستر شکوفایی این تمدن را به رخ جهانیان بکشانیم.
عبدالمجید نورتقانی افزود: برج قابوس این شهر نیز که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد به عنوان هویت تاریخی مردم گنبدکاووس است و یکی از اهداف ثبت جهانی آن نیز نه تنها بعد کالبدی برج، بلکه بستر تمدنی آن بوده است.
به گزارش ایرنا، برج آجری قابوس شهر گنبدکاووس در روز دهم تیر سال 1391 درفهرست آثار یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) ثبت جهانی شد و بر این اساس شورای اسلامی این شهر این روز را به عنوان روز گنبدقابوس نامگذاری کرده است.
برج قابوس بن وشمگیر یا میل گنبد بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است؛ این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال 397 هجری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.
به گزارش ایرنا، دراین مراسم که باحضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، فرماندار ویژه، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و برخی مسئولان گنبدکاووس به همراه جمع زیادی از شهروندان این شهر برگزار شد، گروه های مختلف فرهنگی و هنری اقوام ساکن در این شهرستان به اجرای برنامه پرداختند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.